ערבים
ערביםצילום: פלאש 90

עמותת השמאל "האגודה לזכויות האזרח" עתרה הבוקר לבג"ץ נגד מנהל מקרקעי ישראל, משרד השיכון וגופים ציבוריים נוספים בדרישה לעצור את הליכי השיווק והקצאת המגרשים בישוב כרמית בשל "הפליה חמורה על בסיס לאום, ובשל שימוש בלתי חוקי בועדת קבלה", כלשונה.

כרמית הוא ישוב וילות בנגב שנבנה כהרחבה של הישוב מיתר ומתוכנן להכיל כ-2500 משפחות.

האגודה טוענת כי בתקנון שפורסם באתר של כרמית, נכתב בפירוש כי אל האגודה השיתופית יכול להתקבל רק "יהודי, אזרח ישראלי או תושב קבע בישראל השומר על ערכי היהדות", וכן מי ששירת בצבא או קיבל פטור בנסיבות מסוימות. לטענת האגודה לזכויות האזרח לא רק ערבים מופלים גם חרדים שלא שירתו בצבא.

בתקנון צוין גם כי משפחות חד-הוריות או רווקים יתקבלו רק באישור של רוב מיוחד – תנאי המקשה על הצטרפותם בהשוואה למשפחה הכוללת שני בני זוג.

בעתירה הבוקר נטען, כי במקרה של הישוב כרמית כלל לא מדובר בישוב קהילתי קטן אלא בישוב פרוורי גדול, כך שממילא אין זה חוקי לסנן את המבקשים לגור בו בועדת קבלה.

בעתירה הדגישה עורכת הדין עדי ניר בנימיני מהקליניקה לזכויות אדם באוניברסיטת תל אביב, שמייצגת את האגודה לזכויות האזרח, כי כרמית היא, למעשה, שכונה של מיתר, שכבר בשלב הראשון עתידים לקום בה קרוב לחמש מאות בתים והיא תצמח לישוב איכות חיים גדול, שאין בו כל אלמנט של קהילתיות.  

"עתירה זו עוסקת בסטייה חמורה מההתנהלות המצופה מרשויות המדינה. מדובר בפגיעה קשה בשוויון וברמיסה של החוק ושל פסיקת בג"ץ שאסרה מפורשות על הפליה מחמת לאום ודת בשיווק קרקעות המדינה. מדאיג ששורה שלמה של רשויות שיתפה פעולה עם ההפליה במשך זמן ממושך".

האגודה לזכויות האזרח דורשת מבג"ץ לעצור את שיווק המגרשים בכרמית בתנאים המפלים ולמנוע את המשך ההתניה בין האפשרות לרכוש מגרש בישוב לבין חברות באגודה השיתופית או מעבר של ועדת קבלה.

ראש מועצת מיתר, אבנר בן גרא, אמר בתגובה לערוץ 7 כי מדובר בתקנון ישן של הישוב מיתר שבמקור היה מיועד לעולים חדשים. לדבריו, הוגשה בקשה לריענון התקנון וכיום אין מניעה מאף אזרח ישראלי לרכוש מגרש בתנאי שיעמוד בתנאי הקבלה הקהילתיים כפי שנהוג בכל ישוב קהילתי בישראל.