בני גנץ
בני גנץצילום: פלאש 90

הרמטכ"ל, בני גנץ, אירח היום (שני) בסוכתו מפקדי ומפקדות פלוגה מכלל חילות ויחידות צה"ל.

האירוע נערך השנה בסימן 40 שנה למלחמת יום הכיפורים ובמסגרתו התקיים פאנל בהשתתפות ארבעה מפקדים מעוטרי צל"ש על פועלם במלחמת יום הכיפורים.

בין הנוכחים באירוע היו אלוף-משנה (במיל') עומרי אפק, מעוטר עיטור המופת. שירת כטייס מוביל בתקיפות מטוסינו בחזית הסורית והמצרית. בתקיפה צפונית מערבית לקהיר מטוסו נפגע בצורה קשה, אך למרות זאת לא נטש את מטוסו, והצליח לחזור לשטח ישראל. בקרב אווירי לילי הפיל מטוס אויב בתנאי טיסה בלתי שגרתיים.

אלוף-משנה (במיל') צביקה גרינגולד, מעוטר עיטור הגבורה. כששמע על המלחמה חזר מחופשה ליחידתו הקודמת, ארגן כוח של שני טנקים ויצא לבלום את התקדמות שריוני האויב. במהלך הקרבות צביקה איבד טנק ונשאר לבדו , אך בקשר חשבו כי הוא מפקד על כוח נרחב בשם "כוח צביקה". צביקה נפצע אך לא ויתר ותפס את הפיקוד על טנק אחר ולחם לבדו במשך שעות. צביקה פונה לבית-חולים אך כעבור שבוע חזר ללחימה.

אלוף-משנה (במיל') צביקה רק, מעוטר עיטור המופת. שירת כמפקד פלוגת טנקים ברמת הגולן. ביום הראשון למלחמה קיבל את הפיקוד על אזור במרכז רמת הגולן. בקרב רב תושייה הצליח לבלום את התקדמות הסורים ולאחריו המשיך ופרץ לעבר סוריה. צביקה עמד בגבורה מול התקפות הסורים ונפצע קשה.

סגן-אלוף (במיל') גד קרול, מעוטר עיטור העוז ועיטור המופת. שירת כמפקד צוות ביחידה מובחרת. במהלך קרבות המלחמה חדר למעגן האויב בים סוף ופגע בכלי שייט של המצרים, זאת למרות שהוטלו למים פצצות, ולמרות זרמי המים החזקים. על פועלו בקרב הוענק לו עיטור העוז. בנוסף, הוענק לגד עיטור המופת על פעולה שביצע בשנת 1969.

את האירוע הנחו שניים מהקצינים שהתארחו בסוכה, מפקד פלוגת סמלים בכירים בבית הספר למקצועות חיל הרגלים, רב-סרן רועי דרוק, וסגן מפקד אוניית חיל הים (אח"י) "תרשיש" בשייטת ספינות הטילים, סרן טליה קארו.

במהלך האירוע אמר גנץ כי "הלקח שאני לוקח מיום כיפור הוא שצריך לעולם להקפיד שיהיה פער בין ההערכה להיערכות כאשר ההיערכות צריכה תמיד להיות גבוהה יותר מההערכה".

גנץ התייחס לרצח שני החיילים אתמול ובשבת, "השבוע איבדנו שניים מחיילנו וליבנו נתון לכאב המשפחות. פיגועים אלו הם תזכורת לכך שגם כשלעיתים נראה כי השטח שקט, צה"ל ומפקדיו מתמודדים כל העת עם מציאות מבצעית דרוכה. זהו צירוף אירועים טרגי, שאינו מהווה מגמה ואנו פועלים בכדי לוודא כי המצב לא יסלים לכדי מגמה".

הוא סיפר כי צה"ל תגבר כוחות באזור חברון, "אין לי ספק שנשים את ידינו על מבצעי הפשעים ונמשיך לעשות כל שיידרש על-מנת לשמור על ביטחון מדינת ישראל".