הרמטכ"ל גנץ באליפות הכושר הקרבי
הרמטכ"ל גנץ באליפות הכושר הקרבידובר צה''ל

במהלך אליפות צה"ל למפקדים שנערכה היום (חמישי) סיפרו לאתר צה"ל בכירים  – מיושבי פורום מטכ"ל ועד למפקדי אוגדות וחטיבות סדירות בשטח - על נושא הבריאות, הכושר הקרבי, הכושר הגופני והתזונה הנכונה.

מפקד פיקוד המרכז, אלוף ניצן אלון – "ליום הזה יש חשיבות בחיבור של הקצונה הבכירה, ומבחינת המפגש החברתי והמוראלי, גם בעת שעוסקים לא מעט בקיצוצים ובתוכניות רב שנתיות", הדגיש אלוף אלון. בנימה אישית ציין מפקד פיקוד המרכז כי "הטיפ שלי לבריאות הוא לרוץ ולאכול אוכל בריא". מפקד פיקוד המרכז היה האלוף שביצע הכי הרבה שכיבות סמיכה באירוע, עם כמות מכובדת של 74.

מפקד פיקוד הדרום, אלוף סמי תורג'מן – "הכושר הוא חלק מהעיסוקים הבסיסיים של המפקד, ואין תחליף לדוגמה אישית", אמר מפקד הפיקוד והוסיף כ "זה לא עוזר שמדברים – צריך לעשות". כמו כן, ציין כי אימוני כושר שוטפים מתקיימים בפיקוד בכל שבוע.

מפקד פיקוד הצפון, אלוף יאיר גולן – "השמירה על הכושר בצבא היום אינה בעיה, ויש מודעת גדולה לנושא. הרבה חיילים עושים ספורט, וזו מהפכה בלתי רגילה", סיפר האלוף גולן.

מפקד זרוע היבשה, אלוף גיא צור  – "הכושר הגופני הוא חלק מהמקצוע הצבאי . המפקדים מעבירים את המסר שגם בימים עסוקים של עשייה חשוב לעסוק בכושר גופני", אמר מפקד זרוע היבשה והוסיף כי  "אי אפשר לקרוא לעצמנו לוחמים בלי זה".

מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל – "יש חשיבות רבה מאוד לאירוע, וזה חלק מהכשירות המבצעית", הסביר מח"א. מירוץ חיל האוויר הוא אחד האירועים המדגיש את חשיבות הכושר הקרבי בחיל. "אנחנו בתהליך של מהפכה תרבותית כבר כמה שנים והיא מתפתחת לכיוונים מאוד טובים", ציין אלוף אשל. 

ראש אכ"א, אלוף אורנה ברביבאי – "השקנו באכ"א פרויקט של כושר לחיים והוא הוכח כמצוין לפי דיווחי הקצינים. אנחנו מעודדים את הנושא באגף, משולבים בתחום וזה חשוב לעשות ספורט ולשמש דוגמה לפקודים שלנו", אמרה אלוף ברביבאי הבוקר.

ראש אגף התקשוב, אלוף עוזי מוסקוביץ' –  "החשיבות של תחום אורחות החיים והכושר הגופני היא במודעות של המפקדים, שצריכה להיות מונחלת מהם ומטה. במערך הלוחם זה חלק מיכולות הלחימה, וביחידות העורפיות זה בונה ביטחון ומקנה הווי יחידתי", ציין ראש אגף התקשוב. אלוף מוסקוביץ' עוסק גם הוא בספורט ורץ שלוש פעמים בשבוע למרחק גדול מ-10 ק"מ בכל פעם.

ראש אט"ל, אלוף קובי ברק – "זה יום של מודעות לבריאות, כושר גופני ואורח חיים בריא", הסביר אלוף ברק והוסיף כי  "כמו שנדרש מקצין בצה"ל - חלק מהמיומנות של קצין זה להיות בכושר ולהיות בריא".  בשנה האחרונה עסק האגף בקידום סוגי המזון הבריא בצה"ל, והטמיע את התפיסה בכלל היחידות. "צריכת שמן הבישול השנה יחסית לתקופה המקבילה – ירדה כמעט ב-15%, וזה הרבה. אנחנו מכניסים פריטים הרבה יותר בריאים לתפריט", הדגיש ראש אט"ל.

מפקד הגיס הצפוני, אלוף נועם תיבון -  "אני אוהב ספורט באופן אישי, בעיקר לרוץ ולשחות – ומקפיד על פעילות גופנית", שיתף מפקד הגיס הצפוני. בהתייחסו לכשירות הכוחות בגזרה הצפונית בעת זו, הדגיש כי "צריך שהחיילים יהיו בכושר טוב, משום שהם הולכים לעבור מאמצים קשים מאוד. עומדות בפניהן משימות מורכבות, ואנחנו רוצים שהאימונים יהיו קשים כדי שהם יהיו מוכנים". לדבריו, כוחות הסדירים נמצאים בכושר קרבי טוב ועובדים על הטמעתו גם בקרב כוחות המילואים.

מפקד המכללות, אלוף יוסי ביידץ – "העניין של ספורט ואורח חיים בריא הוא אבן היסוד בכל ההכשרות במכללות – מהרמות הטקטיות לאסטרטגיות", הדגיש אלוף ביידץ והוסיף כי "זה נובע מתוך תפיסה שמפקדים צריכים להיות בכושר, ויש קשר בין ההכשרה האינטלקטואלית לפיזית – נפש בריאה בגוף בריא". לדבריו, חניכים רבים במכללות עוברים מהפך כחלק מתוכנית האימונים המשולבת בהכשרות. "יש אימונים קבוצתיים ואישיים, במקביל להתעסקות בתזונה", סיפר.

הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף דני עפרוני –  "אנחנו מייחסים חשיבות רבה לאורחות חיים,  ומעודדים זאת גם בדוגמה אישית. בימים אלה אנו מרכיבים קבוצת ריצה בפרקליטות ומשתתפים באירועים ספורטיביים שמתנהלים ברחבי הארץ", סיפר הפצ"ר. לדבריו, אליפות צה"ל למפקדים מאפשרת להיחשף לענפי ספורט שונים ולדרכי חשיבה שונות. "כמי שמשרת שנים רבות בצבא אני חושב שהמצב של הכושר הגופני בצה"ל, כפי שזה נראה בחזות של האנשים ובקבוצות הספורט, הוא טוב לאין ערוך ממה שהיה בשנים קודמות", סיכם.

קצין הלוגיסטיקה הראשי, תא"ל מופיד גאנם – "הקפדנו להכניס לאירוע השנה אוכל בריא מצה"ל בלבד, ויש ליום הזה חשיבות מרכזית. חשוב שכמה שיותר מפקדים ייחשפו לספורט", הסביר קל"ר. גם הוא עצמו מבצע פעילות ספורטיבית, ורץ לפחות 48 ק"מ בשבוע.

מאו"ג עזה, תא"ל מיקי אדלשטיין – "ליום הזה יש חשיבות חברתית. אפשר לראות שיש כאן כוח עשייה. בגזרה שלי ניתן דגש מיוחד בשמירה על הכושר הגופני", סיפר תא"ל אדלשטיין והוסיף כי "המיקוד באורחות החיים ולא בתחרותיות הוא מבורך".

מח"ט החטיבת הדרומית בעזה, אל"ם עמוס הכהן – "הכושר הוא המפתח לכשירות המבצעית בתוך העשייה המבצעית", הדגיש המח"ט וסיפר כי בשנה האחרונה הושק בחטיבה פרויקט אורחות חיים במסגרתו מתבצעים מספר אימונים בשבוע. "בתור מפקדים, יש חשיבות בתור מפקדים לקבל את הכלים להוביל את זה", אמר.

מח"ט כפיר, אל"ם אשר בן לולו - "אני חושב שהיום הזה מסמן את מיקום הכושר הגופני בצה"ל מבחינת בריאות וגם מבחינת צורך מבצעי", הסביר מח"ט כפיר והוסיף כי "מפקד בכושר חושב נכון, מקבל החלטות איכותיות, משדר בריאות ושומר על כושר גבוה בהיבט המבצעי של חייליו". המח"ט עצמו מתאמן באופן קבוע ורץ 3 פעמים בשבוע, 10 ק"מ לפחות בכל פעם.