משטרה
משטרהצילום: פלאש 90

משטרת ירושלים במבוכה. לפני כשעה קיימה המשטרה מסיבת עיתונאים וטענה כי חשפה "חבורת צעירים שהתארגנה לפגיעה בערבים".

מדובר במספר צעירים שרובם חרדים משכונות חרדיות בירושלים החשודים בעבירות של זריקת אבנים, הצתת רכב של ערבים, ואף חבלות לערבים כאשר המשטרה טענה שבעיקר לאחר פיגועים ביהודים התכנסו הצעירים וביקשו לפגוע בערבים.

קצין המשטרה ציין כי מדובר בצעירים שפעלו בעיקר לאחר פיגועים ביהודים אך לא רק בזמנים אלה.

מעצרם של רוב הצעירים הוארך בשבוע האחרון ואולם היום מסתבר כי מי שהמשטרה טענה כי הוא החשוד המרכזי בפרשה ונעצר ראשון שוחרר על ידי בית משפט השלום בירושלים וערר שהגישה המשטרה נדחה על ידי בית המשפט המחוזי.

מדובר בצעיר שנטען כי הצית רכב והשתתף במספר אירועים של ידויי אבנים לאחר פיגועים, הצעיר מיוצג על ידי עורך דין איתמר בן גביר מטעם עמותת חננו ומעצרו הוארך פעמיים בשבוע שעבר ואולם ביום שישי בצהריים התקיים דיון בבית משפט

עו"ד בן גביר אמר כי "החקירה יכולה להתנהל ללא הקטין והוסיף כי אם יינתן עוד קרדיט למשטרה הרי שכדי לסיים את החקירה הקטין ישהה במעצר זמן רב מאוד, כאשר מדובר בקטין ללא עבר פלילי בן שש עשרה וחצי שזה לו מעצרו הראשון".

שופטת בית משפט השלום קיבלה את הטענות והורתה לשחרר את הקטין בתנאים מגבילים מחמירים ובהם מעצר בית והפקדה כספית. המשטרה ערערה לבית המשפט המחוזי אך גם שופטת המחוזי, דחתה את הערר וקבעה כי מדובר בחקירה שביצוע הפעולות בה יערך זמן רב.

עו"ד בן גביר שייצג את הקטין מטעם עמותת 'חננו' מסר כי, "במקרה זה מוטיבציית היתר של המשטרה הייתה בעוכריה. לפי הצהרות נציג המשטרה, הפרקליטות יכלה להגיש כתב אישום כבר בשבוע שעבר אך המשטרה ביקשה להוסיף ולחקור עוד ועוד, למצוא עוד חשדות ועוד עבירות, כל זאת כאשר הקטין נמצא יותר משבוע במעצר ובית המשפט מסביר למשטרה פעם אחר פעם כי מדובר בחריג. ואני שמח שבית המשפט שם סוף לקרדיט המוגזם לטעמי,  שניתן למשטרה והורה לשחרר את מרשי בתנאים מגבילים".

באשר לעובדה כי חלק מהחשודים הודו במיוחס להם אומר עו"ד בן גביר כי, "אני מסופק אם ההודאות האלה יהיו קבילות בבית המשפט וודאי שהמשקל שיינתן להם יהיה בעייתי נוכח הפגיעה בזכויות הנחקרים, העובדה כי השוטרים "הסיתו" את החשודים אחד נגד השני ולכל חשוד סיפרו כי חברו הפלילי אותו. המשטרה תצטרך להספק הסברים לבית המשפט על חקירות בשעות לילה, אי עדכון של עורכי דין, ופעולות שונות בניגוד לחוק הנוער שנחקק במדינת ישראל".

"חקרו את ילדינו בתנאי מעצר קשיים כאילו שהם כנופיית פשע ", סיפר אחד ההורים בכעס רב, "מדובר בילדים בני טובים שהסתבכו במעשה קונדס - לא בפושעים מסוכנים. הם דורסים את ילדים חלשים בשביל כותרות על "כאילו" הישגים בעיתון".  

הדיון בבית המשפט הפך לסוער, כשאחת מהאימהות התקרבה לשוטרים וניסתה לקחת את בנה בכוח יחד איתה. 'תחזירו לי את הילד שלי' היא קראה . אך נבלמה על-ידי השוטרים וזמן קצר לאחר מכן התעלפה.