Hassan Rouhani
Hassan RouhaniReuters

בז'נבה יפתחו היום (שלישי), לראשונה בעידן רוחאני, הדיונים בין חמשת המעצמות ואיראן במגמה לפתור את סוגיית הגרעין האיראני ולמנוע מהלך צבאי לבלימת איראן בדרכה לנשק גרעיני.

לקראת הדיונים העריכה שרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון כי במהלכם יימצאו פתרונות שונים שיאפשרו הסכמה בין הצדדים.

ארה"ב מצידה מבהירה כי תהיה נכונה לאפשר העשרה מצומצמת ביותר בתחומי איראן אך לא מעבר לכך. נזכיר בהקשר זה את דבריו של סגן שר החוץ האיראני ולפיהם ארצו אינה מתכוונת לוותר על העשרת האורניום אותו רואה איראן כזכותה הלגיטימית. סגן שר החוץ האיראני הוסיף וקבע כי נציגי ארצו נכנסים לדיונים במגמה רצינית ולא על מנת לבזבז זמן, כהגדרתו.

כאן המקום להזכיר את דבריו הנחרצים של ראש הממשלה נתניהו אמש בפתיחת מושב החורף של הכנסת, ובהם שב וקבע כי ישראל לא תאפשר איראן גרעינית. נתניהו קרא לעולם להפנים כי אין מקום לכל הקלה בסנקציות על איראן. "תהיה זו טעות הסטורית להרפות מן הלחץ על איראן עכשיו, רגע לפני שהסנקציות משיגות את מטרתן. חרף הלחץ, המשטר בטהרן טרם זנח את היעד שלו לפתח נשק גרעיני, אך הוא שינה את הטקטיקה בדרך להשגת היעד. הוא מוכן לבצע שינוי חסר משמעות בתוכנית הגרעין שלו, דבר שישאיר בידיו את היכולת לפרוץ לנשק גרעיני תמורת הקלות בסנקציות, דבר שעלול להביא למיטוט משטר הסנקציות כולו".