אורלי לוי אבקסיס
אורלי לוי אבקסיסצילום: פלאש 90

"אנו בעיצומה של קטסטרופה חברתית" כך מזהירה היום (רביעי) ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (הליכוד ביתנו) יו"ר הוועדה לזכויות הילד בכנסת.

את הדברים אומרת לוי אבקסיס לאור הנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, לפיהם 40 אחוז מילדי ישראל נמצאים בסיכון לעוני. לדבריה, "זהו נתון בלתי נתפס, מזעזע וחמור מאין כמוהו. הילדים והדור הצעיר הם העתיד של המדינה – ובידיים אנחנו מאבדים אותם ומונעים מהם סיכוי". 

"לכל החלטה שמתקבלת יש תוצאה, ולכל החלטה שאנו מקבלים - יש השלכה על הדור הצעיר. אם לא נטפל בדיור הציבורי והחינוך בפריפריה אנו מאבדים את הפוטנציאל של אותם ילדים ונקבל מקרי רווחה נוספים שבהם נצטרך לטפל. אנו חייבים לשנות את דיסקט המחשבה".

לוי-אבקסיס קראה להקמת צוות משותף למשרדי הרווחה, הבריאות, החינוך והאוצר "שיגבש תכנית אמתית שתיתן מענה בכל התחומים הללו- על מנת להבטיח כלים נאותים להתמודד עם התופעה - אם לא למגרה - לפחות לצמצמה. הגענו היום לנקודה בה יש להקים בדחיפות נציבות זכויות הילד במשרד רוה"מ - שתבחן כל מהלך וכל החלטה דרך ההשפעה על אוכלוסייה זו, תוך דגש על מצבם של הילדים המוחלשים במדינת ישראל. אם הדברים הללו לא יקרו ויפה שעה אחת קודם- הנתון הבא יהיה מזעזע אף יותר".

יו״ר האופוזיציה, חברת הכנסת שלי יחימוביץ׳ התייחסה גם היא לנתונים וקבעה כי נתונים אלה הם תמרור אזהרה נוסף להשלכות ההרסניות של המדיניות הכלכלית השגויה של הממשלה.

״הגזרות הבלתי פוסקות על מעמד הביניים והעניים ביותר, לרבות אלה של התקציב הנוכחי כבר נתנו את אותותיהן אבל צפויות בחודשים הקרובים להוסיף עוד 90,000 עניים למספרם הגדל ממילא. על פי הדו"ח המתפרסם היום הסיכון לעוני בישראל הוא כפול מאשר במדינות האיחוד האירופי, זאת שעה שהאבטלה דווקא נמוכה. נתון זה שב ומצביע על כך שעבודה אינה מחלצת מעוני, ושהבעיה החמורה ביותר היא בעיית העובדים העניים. עובדי קבלן, עובדים שעתיים, עובדי שכר מינימום ועובדים בחלקיות משרה. דרוש שינוי כיוון כולל במדיניות הכלכלית: השקעה בעסקים הקטנים והבינוניים, ביטול הטבות המס והמתנות לתאגידי הענק והעלאה משמעותית של התמלוגים על משאבי הטבע. אסור בשום אופן להמשיך ולקחת בפחדנות מהעניים ומהדלים ביותר, ולכך יש להוסיף מדיניות אקטיבית של ביטול המימון הפרטי של שירותי הרווחה, העברת עובדי השירות הציבורי להעסקה ישירה, שיקום מערך ההכשרה המקצועית וההשמה והתאמתו לשוק העבודה המודרנית הגברת אכיפת חוקי העבודה", דברי יחימוביץ'.