הרב אברהם צוקרמן
הרב אברהם צוקרמןצילום: אריאל צוקרמן

על דמותו של הרב אברהם צוקרמן זצ"ל כמחנך שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם שר החינוך, הרב שי פירון, שבחר מתוך אינספור הסיפורים אודות הרב לספר סיפור קטן על מפגש קטן ומרגש עם הרב.

בראשית הדברים ציין הרב פירון כי הכיר את הרב צוקרמן היטב בימיו כחבר ההנהלה הארצית של בני עקיבא ובמסגרת הנסיבות המשפחתיות שכן הם קרובי משפחה רחוקים, אך כאמור מתוך שלל המפגשים עם הרב בחר שר החינוך אירוע אחד שהתרחש לפני 18 שנים.

באותם ימים כיהן הרב פירון כרב בקיבוץ עין הנצי"ב. הקיבוץ קיים אז תכנית מיוחדת עבור בני הקיבוץ בני כיתה ט' שהתאפשר להם לצאת לשנת לימוד בכפר הרא"ה. אחד התלמידים ביקש לעזוב את התכנית לאחר חודש או חודשיים ואביו של הנער פנה לרב פירון בבקשה שישכנע אותו להישאר בישיבה.

"נסעתי לכפר הרא"ה, חיפשתי את הנער ולא מצאתי אותו. המשכתי לחפש עד שמצאתי אותו בשבילים כשהוא מסתובב עם הרב צוקרמן שהיה אז צעיר בן שמונים ושניהם צועדים בחורשה שבמעלה הגבעה. התקרבתי עד שיכולתי לשמוע את דברי הרב המספר לו את אותו סיפור על רבי עקיבא שראה את המים שוחקות את האבנים והבין שכך התורה יכולה לשנות אותו. ואז הוא מסתכל אליו ובמבט חצי שוחק הוא שואל אותו 'תגיד לי, חנני, הטיפה הראשונה עשתה משהו לאבן?'. חושב אותו חנני ואומר לרב 'לא'. ממשיך הרב ושואל 'אם כך אז הטיפה השנייה הופכת לטיפה הראשונה, והיא עשתה משהו?', אומר לו הנער 'לא', אז אומר הרב 'אם כך אז השלישית נהיית ראשונה, והיא עשתה משהו?' ואז פתאום הילד הבין את המשל והנמשל. הוא הבין שאולי השבוע הראשון, הטיפה הראשונה, של לימוד התורה לא נחרתו בליבו אבל הוא לא מבין איזה מהלך ענק הוא עובר. ראית שאורו עיניו של הצעיר שאמר לרב 'הבנתי. אני נשאר בישיבה'.

ממשיך שר החינוך ואומר כי המשך ביקורו בכפר הרא"ה היה לכאורה מיותר, אך את השיעור שקיבל מראש ישיבה בן שמונים שליווה נער בכיתה ט' נותר חקוק בו ואיתו ההבנה שגם הטיפה הראשונה עושה המון ואיתה מה עושה הליווי האישי לחינוך.

הרב פירון רואה את ייחודו של הרב צוקרמן זצ"ל בהיותו "איש אמת שפיו וליבו שווים והעובדה שהוא באמת נטול אינטרסים הפועל לשם העניין ובאמת רואה את הדברים בעיניים פקוחות ולא מתוך רצון לתועלת כזו או אחרת".

לשאלה אם הציונות הדתית ידעה לתת כבוד והערכה לרב צוקרמן משיב הרב פירון ואומר: "לא מספיק. דווקא משום שהוא לא היה איש של רוח וצלצולים ודווקא משום שהיה קוצקר במובן העמוק של המילה, מי שהתקרב אליו וראה את הגדלות שבפשטות ואת הפשטות שבגדלות הבין איזה ענק חי בינינו, אבל זה טבעו של עולם שתכונות אחרות תופסות את עין הכל. גדלותו לא ניכרה מספיק אבל כל מי שעסק בחינוך ידע שמדובר ללא ספק באחד מגדולי המחנכים בדור אם לא בגדול שבהם".