יו"ר התנועה, עו"ד שרגא
יו"ר התנועה, עו"ד שרגאפלאש 90

התנועה לאיכות השלטון הגישה הבוקר עתירה לבג"ץ נגד שלושת ראשי הערים, שהודחו בעקבות כתבי אישום נגדם ונבחרו שוב.

העתירה עוסקת בראש עיריית בת ים, שלומי לחיאני; ראש עיריית רמת השרון, יצחק רוכברגר וראש עיריית נצרת עילית, שמעון גפסו. התנועה דורשת להדיח את ראשי הערים מתפקידם לנוכח פסיקת בג"ץ שהדיחה אותם מתפקידם.

בעתירה נאמר "זכותה של הדמוקרטיה בכלל, והישראלית בפרט, להגן על עצמה. ברי כי ללא קיומה של המסגרת המדינתית, לא היו זכויות אזרח ואדם בנמצא, כי אם היו נשארות הן בגדר חלום באספמיה. על כן, לשם הבטחתה של הזכות לבחור ומימוש עקרון 'רצון הבוחר', כמו גם זכויות אחרות, לעיתים מחויבת המדינה להגביל זכויות שונות, שכן ללא הגבלתן, תיעלם האמנה החברתית, ובמהרה - תיעלם המדינה".

התנועה לאיכות השלטון סבורה כי חובה על בית המשפט להתערב למרות רצון האזרחים, "הרשות השופטת, תכליתה, בין היתר, להכיר במגבלותיה מחויבות המציאות של הדמוקרטיה ולפעול להגנתה. אין בפגיעה ברצון הבוחר כדי להצביע על זילות בכבודו, אלא נובעת היא מתוך הבנה שלעיתים הגבלתה של הזכות נדרשת".

התנועה מדגישה "במרכז העתירה עומדת טענת העותרת, לפיה מצב בו ראש עירייה מכהן חשוד בעבירה הפוגעת בטוהר המידות של הרשויות המקומיות, הינו בלתי נסבל, בלתי סביר באופן קיצוני, ומהווה ריסוק טוטאלי של שליחותו כנאמן הציבור כמו גם אמון הציבור בנבחריו, מוסדותיו ובפרט בתקינות פועלה ופעילותה של העירייה".

במקביל קראה התנועה למשילות ודמוקרטיה לחשבון נפש דווקא בקרב שופטי בג"ץ, "מקווים ששופטי בג"ץ הפנימו את המסר וימנעו ממתן צו העומד בניגוד לחוק מפורש. על מערכת המשפט לעשות חשבון נפש נוקב. הבוחר הביע באחוזים גבוהים את חוסר אמונו בהחלטות והכרעות בג"ץ והפגין אדישות לעמדת הפרקליטות. המלחמה בשחיתות צריכה להתחיל בשידוד מערכות אצל גורמי המשפט בישראל".