קבוצת "לב טהור" עברה לאונטריו

הקבוצה היהודית הקיצונית, המכונה לעיתים "הטליבן היהודי", נמלטה מקוויבק. ברקע: תלונות על התעללות בילדים.

דלית הלוי - ערוץ 7 , כ' בכסלו תשע"ד

קבוצת "לב טהור" עברה לאונטריו-ערוץ 7
Hareidim watch anti-hareidi protest
Yoni Kempinski

חברי קבוצת "לב טהור" עזבו בתחילת השבוע שעבר את בתיהם בסנט אגאט דהמונט שבקוויבק ועברו למשכנם החדש בעיר צ'טהם במערב פרובינצית אונטריו. על כך דווח באתר שלום טורונטו.

 

שירותי המשפחה והילד בקוויבק החלו באחרונה לבדוק את התנהלות הקבוצה לאור תלונות על התעללות בילדים. ביום חמישי שעבר הוזמנו חברים בקבוצה להעיד בפני שופט נוער בנושא הקשור להתעללות בילדים, ואולם כאמור שלושה ימים קודם לכן הקבוצה שכרה אוטובוסים ועקרה כאיש אחד לאונטריו

 

בשיחה עם סוכנות הידיעות QMI הסביר מאיר רוזנר, הנמנה על מנהיגות הקבוצה, כי ההחלטה לעקור לאונטריו נובעת בגלל היעדר חופש דת בקוויבק. "חיינו בקוויבק ב-12 השנים האחרונות והיו לנו בעיות עם משרד החינוך ועם המוסד לשירותים למשפחה", אמר רוזנר שהכחיש טענות על התעללות בילדים.

 

"לב טהור": הסיבה ליציאת הקהילה היא גזירות החינוך בקוויבק

 

באתר האינטרנט הרשמי של קבוצת "לב טהורפורסמה התגובה הבאה שעיקריה מובאים להלן"אנו מודיעים בזאת לכל מאן דבעי, שקהילת לב טהור עזבה את קוויבק למקום אחר. המקום נמצא מרחק נסיעה של מספר שעות מקוויבק".

 

"הסיבה ליציאת הקהילה היא גזירות החינוך בקוויבק. קהילות אחרות בקוויבק ובעלם (אנטוורפן לדוגמא) נאבקות בבית המשפט נגד הגזירות, אך המצב בלב טהור בשל היותה קהילה קטנה חמור הרבה יותר. מספר אנשים נקראו לבית המשפט בשל נושא החינוך, והעמידו בפניהם עובדה: או שתיכנעו לגזירות החינוך, או שניקח את ילדיכם".

 

"בשל היותנו בגלות אנו מחוייבים לשמוע לחוקי המדינה בה אנו שוהים, אולם עם זאת, יש לנו את הברירה לעבור למדינה שחוקיה לא נוגדים את רוח התורה והיהדות, וכך אכן עשינו. אנו מקווים שקהילות אחרות יצליחו לשמור על רוח התורה והיהדות בחינוך ילדיהן בלי להיאלץ לשנות מקום מגורים, אך אם הדבר לא יעלה יפה, אנו מציעים גם להם לעזוב מיד למקום אחר, בו החוקים לא נוגדים את רוח היהדות והתורה, לפני שיהיה מאוחר מדי. מעבר לזה אין לנו שום טענות כלפי קוויבק, וכלפי היחס כלפינו בקוויבק".

 

מצבנו במקומנו החדש טוב בין בגשמיות ובין ברוחניות. כפי שהיה בקוויבק, כך גם עכשיו אין בעיה בצרכים הגשמיים (דיור מזון וכו'), וכמו שחרדנו ושקדנו בקוויבק  על חינוכם של ילדינו, כך אנו עושים גם עתה..."

 

"אין זכר בטענות הנטענות כלפי הקהילה בבית המשפט, לטענות שנטענו שוב ושוב, שנים על גבי שנים כלפי הקהילה, בדבר מכות לילדים, בדבר ענוי ילדים, בדבר הרעבת ילדים ובדבר גזילות רכוש וזאת לאחר שהשירות הסוציאלי בדק ביסודיות שאין דוגמא לה, את הקהילה".

 

"הטענות לעיל היו הדבר הראשון שנבדק על-ידי השירות הסוציאלי שהודה על האמת שאין בהן ממש. בדיקות השירות הסוציאלי בנושא החינוך החלו זמן רב לאחר שהבדיקות של הטענות הנ"ל למעשה נסתיימו. אנו לא מכירים אף קהילה אחרת שנבדקה בצורה כה יסודית".

 

המצע הרעיוני: הציונות היא "כפירה גמורה" ו"המדינה הציונית חייבת להתבטל"

 

קהילת "לב טהור" הייתה בשנתיים האחרונות תחת אור הזרקורים בעקבות שורה של תחקירים עיתונאיים בישראל (ישראל היום, הארץ וערוץ 10), שהציגו אותה, בהתבסס על עדויות ממקור ראשון ומסמכים משפטיים, ככת דתית, קיצונית, סגפנית, סגורה ומסוגרת.

 

בראש הקהילה החרדית הקיצונית, שהתגוררה בסנט אגאט כמאה ק"מ צפונית למונטריאול עומד הרב שלמה הלברנץ, ישראלי לשעבר כבן חמישים, אשר אין בידיו הסמכה רשמית לרבנות. במסמכי הקהילה מכונה הלברנץ האדמו"ר.

 

שליטתו של הלברנץ בחברי הקהילה, המונה כ-250 איש, הינה ללא מייצרים. עדויות של קרובי משפחה של חברים בקהילת "לב טהור", שהובאו לידיעת "שלום טורונטו" מאשרות את הטענות על שיטות הפעולה של הלברנץ.

 

קרובי המשפחה סיפרו, כי שלוחיו של הלברנץ פועלים בישראל בניסיון "לצוד" מועמדים חדשים להצטרפות לקהילתו. לצורך זה הם מחלקים בבתי הכנסת קונטרסים, הקוראים לחזרה מלאה בתשובה על פי דרכו ודוחקים במאמינים לעזוב מיידית את מדינת ישראל טרם פורענות.

 

בספרו "דרך ההצלה" מסביר הלברנץ בפרוטרוט את משנתו האנטי ציונית, הדוגלת בחיסולה של מדינת ישראל. הלברנץ מאמין באמונה שלמה, כי "הציונות, מוליכה את העם היהודי בפרט, ואת כל יושבי ארץ הקודש בכלל, לאסון נורא, שעלול להיות גרוע מן השואה באירופה”.

 

הוא מסביר, כי הציונות היא "כפירה גמורה" בתורת ישראל, ומדגיש, כי "המדינה הציונית תהיה חייבת להתבטל, ומהמפעל הציוני בארץ הקודש יוותרו רק חורבן, הרס ושממה נוראים, אשר כמוהם לא היו!”.

 

החלופה המועדפת בעיניו למדינת ישראל היא שלטון הערבים. "השלטון בארץ הקודש עד ביאת המשיח, יהיה במילא ביד הערבים. ושום כח לא יוכל לעצור אותם מלקבלו!”, כותב הלברנץ ומוסיף: “אלו אינן תחזיות אנושיות, אלו הן דעת התורה ונבואות התורה, נביאים וכתובים".

 

מול חזון אחרית הימים מציע הלברנץ את "דרך ההצלה", הכוללת שלושה מרכיבים: חזרה שלמה בתשובה והתנערות מהציונות, עזיבה מיידית של ארץ ישראל ו"כניעה לערבים".

 

וכך כותב הלברנץ: “(יש) להיכנע לערבים! ולקבל את עול שלטונם על ארץ הקודש ברצון, מתוך אמונה, שזהו רצון השם המוחלט. וכחלק מזה, להשתדל לבטל את המדינה הציונית, בדרכים פאסיביות ובלתי אלימות, מצד העם היהודי, ולא לחכות, שרק הערבים יעשו זאת, כי אז זה יהיה הרבה יותר מסוכן וכואב, השם ישמור”.

 

טענות על מעשי התעללות

 

קרובי המשפחה מספרים ל”שלום טורונטו”, כי שיטות הפעולה של חסידי הלברנץ מצליחות להפיל ברשתם ישראלים, המתפתים ליצור קשר עם קהילת "לב טהור", ההופך לדבריהם לכרטיס בכיוון אחד לכניסה לכת דתית חשוכה ללא יכולת להיחלץ ממנה.

 

קרובי המשפחה מסבירים, כי המגע הראשוני עם המועמדים נעשה בדרכי נועם ובדברי חלקות. השליחים מתארים את הלברנץ כ"צדיק יסוד עולם", המדבר עם מלאכים והמייצג בתפיסת עולמו ובמעשיו את היהדות האמיתית.

 

עוד הם מסבירים, כי הלברנץ נשלח בידי בורא עולם כדי "לתקן" אחרים, ובמסגרת זו הוא חותר להביא לביטולה של מדינת ישראל הכופרת, המרחיקה את גאולת המשיח.

 

מועמדים המגלים עניין בבחינת הצטרפות לקהילת "לב טהור", מקבלים כרטיסי טיסה, להם ולבני משפחתם, והם מונחים, שלא לספר דבר לבני משפחתם הקרובים טרם יציאתם את הארץ.

 

ניתוק הקשר עם המשפחה הוא יסוד חשוב בהשתלטות על הנפש, נאמר ל"שלום טורונטו". קרובי המשפחה מספרים, כי המצטרפים החדשים עוברים "חינוך מחדש", או בלשונם "שטיפת מוח", במסגרתה הם מטמיעים אצלם את התובנה, שכל אלה שאינם שומרים מצוות, כולל הורים, אחים ואחיות, הם בגדר גויים, ואין לעמוד איתם בקשר או לכבדם.

 

קרובי המשפחה טוענים, כי המצטרפים לקהילה מאבדים חיש מהר את זהותם ואישיותם העצמאית, והופכים להיות כלי שרת וחומר ביד היוצר של הלברנץ ואנשיו. לדבריהם, השליטה בחייהם נוגעת בכל עניין ועניין החל בתזונה וכלה בקביעת זיווגים.

 

על פי עדויות אלה בקהילת "לב טהור" הילדים, בנים ובנות, מחותנים לעיתים כבר בגיל 14, והיו בנות צעירות בימים שנישאו על פי הוראה לבני שלושים ומעלה. לא רק החתונה נקבעת על פי הסמכות העליונה, אלא גם הגירושין. הלברנץ, לדברי קרובי המשפחה, הורה על פירוק החבילה, כאשר אחד מבני הזוג מתח עליו ביקורת, והגירושין נועדו, כך הם טוענים, להרחיק מהקהילה כל גורם חתרני אפשרי, העלול מבחינתו לערער על סמכותו.

 

קרובי המשפחה, שחוו על בשרם את הניסיון, מסבירים, שאין חסינות לאיש מפני השפעתן של הכתות, שדרכי פעולתן דומה. הכנסת האורחים למצטרף החדש היא יוצאת מן הכלל. הוא מקבל את תשומת הלב הרבה ביותר, החסידים דואגים לכל מחסורו ומשלבים אותו בריקודים ובתפילות, המביאות אותו לידי אושר עילאי, עד שנעשה שבוי רגשית ותודעתית בידיהם.

 

הם מציינים, כי המועמדים הנוחים ביותר להיתפס ברשת של כתות הם נערים בתקופת ההתבגרות, צעירים שהשתחררו זה לא מכבר משירות צבאי ומחפשים רוחניות וחוזרים בתשובה שתרים עדיין אחר הדרך להגיע לאמונה שלמה. במצטרפים ל"לב טהור" היו גם חסידים מחצרות מוכרות ובעלות השפעה בישראל.

 

עמדת הממסד הדתי – חרדי בפרשה זו גורמת מורת רוח בקרב קרובי המשפחה. לדבריהם, מרבית הזרמים ביהדות, על אף שדעתם אינה נוחה מדרכיה של קהילת "לב טהור", אינם אוזרים אומץ לצאת נגדה בגלוי ובקול רם.

 

החריג היחיד היה הרב מנחם מנדל הכהן שפרן, מרבני חסידות גור, שפסק, כי לצורך "הצלת נפשות" מותר להעיד במשטרה הציונית נגד "לב טהור", ואין חשש של דין מוסר.