תאילנד
תאילנדרויטרס

תופעה: עורכי דין ישראליים יוצאים לתאילנד ומעודדים חקלאים תאילנדים שעבדו בעבר בישראל לתבוע את מעסיקיהם.

על התופעה סיפר ביומן ערוץ 7 עורך הדין רז מסורי המתמודד עם מספר תביעות שכאלה נגד חקלאים ישראלים.

מסתבר כי לאחרונה החלו עורכי דין ישראלים מרחיקים עד לתאילנד, מאתרים את הכפרים שבהם גרים פועלים לשעבר בישראל, ומשכנעים אותם לתבוע זכויות בדיעבד ממעסיקיהם החקלאים. לדברי עו"ד מסורי איתור העובדים הללו אינו מסובך כל כך שכן מדובר בכפרים ידועים ומפורסמים ככפריהם של חקלאים.

"עורכי הדין מגיעים עם נציג דובר תאילנדים ופונים לציבור בצורה כלשהי ואומרים להם שכל מי שעבד בישראל מגיעים לו כספים. הם קובעים להיפגש מאוחר יותר ומתחילים בתהליך של ייפוי כוח".

לדבריו מקור העתירות הללו הוא בכך שחקלאים רבים כלל לא טרחו לרשום את הזכויות שהעניקו לעובדיהם לאורך השנים, וכעת הם חשופים לתביעות כספיות כבדות. עוד הוא מציין כי רוב התביעות מסתיימות בפשרה, וזאת עקב חוסר רצונם או יכולתם של הפועלים התאילנדים לחזור לארץ ולהעיד בבית המשפט הישראלי נגד מעסיקיהם.

עוד מספר מסורי כי לאחרונה חלה עליית מדרגה בתחכום התביעות, וחלק מהפועלים התאילנדים עורכים עדות מוקדמת, או מצולמת מול בית המשפט, בטרם ימריאו לתאילנד, ובכך מייתרים את הצורך שלהם לחזור ולהעיד בישראל, וזוכים לעשרות עד מאות אלפי שקלים.

בדבריו מציג מסורי דוגמא לזכויות שנמנעו מעובד תאילנדי בתום לב וזאת בצבירת הפנסיה המהווה חובה לכל עובד, זר או מקומי, אך כאשר מגיע החקלאי לסוכן הביטוח נאמר לו שלא ניתן לפתוח קופה עבור העובד הזר. החקלאי מצידו משוכנע שמשמעות הדברים שלא מוטלת עליו חובת התשלום בעוד חובה זו קיימת ועליו לצבור את הכספים המגיעים לעובד התאילנדי בקופה בנקאית כלשהי עד ליום סיום העבודה ואז יימסר לעובד הסכום שהצטבר.

מסורי מספר על לקוח שהופתע לקבל תביעה מעובד תאילנדי שעבד אצלו במשך חמש שנים שלו שנים לאחר תום תקופת העבודה. התדהמה גברה כיוון שמדובר היה בעובד שהפך למנהל עבודה ולבן בית אצל החקלאי. סכום התביעה עמד על מאה וחמישים אלף שקלים, "המעסיק לא האמין שנתבע. הוא טען גם ששילם את כל שהגיע לעובד", מספר מסורי המסביר כי חלק ניכר מהכספים הועבר לעובד במזומן וללא רישום בתלוש המשכורת, עבודה שאמנם אינה משתלמת למעסיק אך משום מה הוא בחר לנקוט דווקא בה.

לאחר שאותר העובד התברר כי עורכי הדין אמרו לו שהתביעה אינה כלפי המעסיק אלא מול מדינת ישראל וכששמע שהמעסיק הוא הנתבע הודיע שהוא מבטל את התביעה.

לדברי עו"ד מסורי הפתרון ההכרחי עבור חקלאים ומעסיקי עובדים זרים הוא להיוועץ באנשי מקצוע ועורכי דין ולא לסמוך על שמועות ותחושות כשדנים בשכרו של העובד. התייעצות מקדימה כזו מונעת תביעות עתידיות העלולות לצוץ כתוצאה מפעילותו של עורך דין נמרץ ושלוחיו בתאילנד.