מחנה דכאו
מחנה דכאופלאש 90

באתר מהמכירות המקוונות "איביי" מוצעים למכירה חפצים רבים מתקופת מלחמת העולם השנייה תמורת סכומים כסף גדולים, כך מדווח העיתון "דיילי מייל" הבריטי.

מהדיווח, המובא הבוקר ב"ידיעות אחרונות", עולה כי ניתן לקנות ב"איביי" בין השאר מכנסיים של אסיר עבודה יהודי מאושוויץ ב־8,500 דולר, חליפה של אופה פולני שנספה באושוויץ ב־17,900 דולר, מזוודה של אסיר יהודי ב־787 דולר וטלאי צהוב ב־264 דולר.

הפרסום עורר סערה גדולה, ומנהלי האתר מיהרו להודיע שלא היה להם מושג על המכירה, שכן המציעים היו אנשים פרטיים. בהמשך הם התנצלו והודיעו כי יתרמו את העמלה שקיבלו על המכירות – כ־40 אלף דולר – לארגון צדקה.

"אנחנו מתנצלים שהחפצים הללו הוצעו למכירה באתר ואנחנו מסירים אותם באופן מיידי", מסרו. "אנחנו לא מרשים מכירה של חפצים מסוג זה והחלטנו להעמיד אלפי עובדים לצורך פיקוח על האתר ומעקב באמצעים טכנולוגיים מתקדמים כדי למנוע את הישנות המקרים".

נציין, כי חפצי נספים אינם הדבר היחיד שנמכר באתר מתקופת השואה. אדם בשם ויקטור קמפף, אזרח אוקראיני המתגורר בקנדה, הציע למכירה באיביי ידית של תא גזים ממחנה העבודה דכאו עם ריקוע של צלב קרס.

מומחים מעריכים, כי ה"לקוחות" של חפצים אלו הם במקרים רבים ניאו־נאצים, המעוניינים לשמור אותם לעצמם ולהתגאות בזוועות שחוללו הנאצים.

בעקבות הגילויים עשויה איביי, שמגלגלת 9 מיליארד ליש"ט בשנה, להיחשף לתביעות משפטיות, שכן במדינות שונות באירופה אסור לסחור בחפצים מתקופת מלחמת העולם השנייה בכלל, וממחנות עבודה והשמדה בפרט.