מי יפקח? וינשטיין
מי יפקח? וינשטייןפלאש 90

היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה ויינשטיין, שיגר אתמול (ראשון) מכתב לשר האוצר, יאיר לפיד, ולנגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג, בעניין הסדרת פעילותם של מוסדות גמילות חסדים (גמ"חים).

המדובר הוא במוסדות גמ"ח הפועלים בציבור החרדי, ואשר פעילותם כוללת קבלת פקדונות מהציבור מחד ומתן הלוואות ללא ריבית לחוסכים מאידך.

היועץ ויינשטיין מציין במכתב, כי מדובר בשורה ארוכה של מוסדות אשר נמצאים כיום במצב של חוסר פיקוח ואשר פעילותם מהווה למעשה עבירה על חוק הבנקאות.

למרות זאת מציין היועמ"ש כי ניתנה הנחייה שלא לפעול נגד מוסדות אלו, זאת מתוך הבנה של צרכי המגזר החרדי והתפקיד המשמעותי שממלאים מוסדות אלו במרקם חייו.

במקביל החל משרד המשפטים בהכנת תזכיר חוק אשר יעניק תשתית חוקית לפעילות המוסדות הללו, יקטין את הסיכון למפקידים וימנע שימוש במוסדות אלו לצורך הלבנת הון.

הצעת החוק קובעת קריטריונים להפעלת מוסדות אלו ודרישות מינימליות של שקיפות ובקרה, כמו גם של הון עצמי, לצורך קיומם של אותם מוסדות.

לאור זאת מבקש היועמ"ש מלפיד ופלוג לקיים פגישה משולשת, במהלכה ייקבע מי יהיה הרגולטור שיפקח על פעילות הגמ"חים. היועמ"ש מציין כי לטעמו עדיף שהפיקוח יבוצע בבנק ישראל אך מותיר את ההחלטה לפגישה.