פיליפינים
פיליפיניםרויטרס

לפחות 12,000 הרוגים. זהו אמדן ההרוגים בסופה הפוקדת את הפיליפינים. מאות אלפים נותרו חסרי קורת גג ובארגון הג'וינט העולמי, הארגון ההומניטארי היהודי הגדול בעולם, החל בפעולות איסוף כספים לטובת מאמצי סיוע.

בראיון ליומן ערוץ 7 סיפרה ג'ודי עמית, מנהלת מבצעי החירום והתכניות המיוחדות בג'וינט העולמי והאחראית על אסיה ואפריקה בארגון על ההיערכות המיוחדת לסיוע לנפגעי הסופה.

יצוין כי צוות מומחים של הג'וינט כבר החל בפעולות תיאום וייעוץ בשטח אל מול השלטונות בפיליפינים כמו גם עם הקהילה היהודית הפיליפינית ושותפים בינלאומיים. זאת כדי להעריך את מצב הדברים ולטפל בצרכיהם המיידיים של שורדי הסופה.

עמית מציינת כי ארגון הג'וינט שיציין בקרוב מאה שנים להיווסדו התמודד עם לא מעט טרגדיות ואסונות בקנה מידה גדול ואת הידע שצבר הוא מתכוון למקד בסיוע לנפגעי הסופה. כאמור, את הפעילות מבצעים אנשי הארגון גם מול הקהילה היהודית שבמקום, קהילה עליה מספרת עמית: "לפני מלחמת העולם התירו השלטונות בפיליפינים לכאלף יהודים מגרמניה ואוסטריה להגיע למדינה ולקבל מקלט. הם הגיעו לפיליפינים בסיוע הג'וינט וכעת מתאים וראוי לנסות ולהחזיר לפיליפינים", מספרת עמית המציינת כי מאלף היהודים שהועברו לפני המלחמה לפיליפינים נותרו במדינה כמאתיים, רובם באזור הבירה מנילה בעוד האחרים היגרו לישראל או לארצות הברית.

עוד מספרת עמית כי הקהילה הביעה רצון רב לסייע יחד עם הג'וינט למדינה לה הם חבים לה חסד היסטורי.

על הפעילות עצמה מספרת עמית כי עדיפות ניתנת לעמותות מקומיות המחזיקות בידע וביכולת לסייע לנזקקים ולנפגעים ביותר בטרגדיה הפוקדת אותם. לפעילות זו חובר הג'וינט למשרד החוץ הישראלי ולארגונים אמריקאיים ויחד מנהלים את משלחות הסיוע. לדבריה כאשר תצא מישראל משלחת רפואית לטיפול בנפגעי הסופה הג'וינט יתרום כספים לרכישת ציוד ותרופות כפי שהיה בטרגדיות שפקדו את סרילנקה, יפן והאיטי.

הצעד הראשון ההכרחי הוא רפואה ומזון, אך גם לטווח הרחוק נערכים בארגון אך סיוע זה יהיה תלוי בהיקף התרומות שייאספו לטובת המבצע. בין השאר מדובר בסיוע לילדים נשים, קשישים ומוגבלים, קיום קורסים מקצועיים לבנייה קלה על מנת לאפשר לאנשי הפיליפינים להתחיל בשיקום האזורים שנפגעו קשות. עוד היא מספרת על היערכות מהירה לבניית בתי חולים, בתי ספר ואף מגרשי משחקים שיסייעו לילדי המקום לשכוח מעט את הטראומה שחוו.

עמית נשאלה אם בשלב ראשוני זה כבר חושבים גם על הערך ההסברתי יהודי של הפעילות, ולדבריה מעבר לערך של תיקון עולם שאותו מבקש הארגון לקדם קיים גם הערך ההסברתי ויצירת הקשרים בין העם היהודי למדינות השונות אליהם מגיעים צוותי הארגון. לדבריה קשרים שנוצרו בעבר נשמרו במשך עשר ועשרים שנה ומכתבי הוקרה והערכה לעם היהודי ולמדינת ישראל נשלחו תקופה ארוכה לאחר שוך הסערות.