מנחם אליעזר מוזס
מנחם אליעזר מוזסחזקי עזרא

יו"ר סיעת יהדות התורה, ח"כ מנחם אליעזר מוזס העלה היום (רביעי) במליאת הכנסת הצעת חוק לפתיחת אזורי הרישום של משרדי הממשלה ויחידותיהן השונות.

בנמקו את הצעת החוק אמר מוזס כי "לא מזמן אישרה הכנסת את פתיחת אזורי הרישום לנישואין. רישום נישואין, הוא לא סתם רישום טכני. פקיד הרישום צריך לברר את יהדותם של בני הזוג ואת מעמדם המשפחתי. אזור הרישום הוא קריטי לצורך הבירור. לא תמיד כל הפרטים ידועים וצריך לחקור אותם. ולכן כשפקיד הרישום הוא מאותו אזור, הבירור הוא יחסית פשוט, לעומת זאת כשהוא מאזור אחר לגמרי בארץ, הבירור הוא מורכב ביותר. אף על פי כן, החליטה הממשלה בתואנה של סיוע והקלה על ציבור הנישאים, לתמוך בחוק לפתיחת אזורי הרישום לנישואין. ככה שכל אחד יוכל להירשם בכל מקום, גם במחיר קיעקוע חומות הדת".

"בהמשך למגמה של פתיחת אזורים, הגשתי את הצעת החוק הנוכחית, שמטרתה לפתוח את אזורי הרישום גם של משרדי הממשלה ויחידותיהן השונות. אין שום סיבה שיאשרו רישום נישואין בכל מקום, תוך ביטול אזורי הרישום ובשאר משרדי הממשלה הדבר הזה לא יתאפשר", אמר הרב מוזס והסביר: "למה מי שגר בתל אביב ועובד בירושלים ורוצה להנפיק לעצמו דרכון, יכול לעשות את זה רק בתל אביב ולהפסיד יום עבודה? – למה שלא יוכל לקפוץ לסניף משרד הפנים הקרוב בירושלים ולעשות לעצמו דרכון? – או אדם שגר בירושלים ופתח עסק בבית שמש, פקיד השומה שלו הוא ברמלה, ולכל פעולה או טופס שהוא צריך ממס הכנסה, הוא נאלץ לרדת לרמלה, במקום לגשת לפקיד השומה בירושלים, מקום מגוריו".

"מנהלי ורואי חשבון המנהלים תיקים למספר רב של לקוחות, נאלצים להסתובב ברחבי הארץ עם תיקים של לקוחותיהם, כיוון שכל תיק משוייך, כאמור, לסניף אחר. הרי אין לזה שום הגיון. לא מחזיקים היום תיקים, שצריך להוציא את התיק פיזית. הכול סרוק למחשב אחד מרכזי ומכל מחשב בכל סניף ניתן לראות את כל הנתונים. למה להטריח סתם את האזרחים להיטלטל ממקום למקום? - אותו דבר גם בביטוח לאומי או בלשכת התעסוקה. כל אחד חייב להתייצב דווקא בסניף האזורי שלו. אין שום אפשרות להגיע ולקבל שירות בסניף אחר. אם רוצים להקל על הציבור ולפתוח את אזורי הרישום אז משרדי הממשלה, חייבים לנהוג באופן דומה.

ועדת השרים לחקיקה החליטה להתנגד להצעת החוק. אולם לבסוף הוחלט לדחות את התשובה וההצבעה למועד אחר, כדי לאפשר לועדת השרים לדון שוב בהצעת החוק.