אני בחור בן 35, רווק, חוזר בתשובה כבר שנה וחודשיים. אני סובל מאז ילדותי מחוסר ביטחון עצמי ומאז שחזרתי בתשובה זה נהיה יותר משמעותי.


אני מרגיש שזה מפריע לי למצוא זיווג, אני יוצא לדייטים אבל מגלה חוסר ביטחון בפגישות. הייתי רוצה לדעת אם כך ה' ברא אותי וכך זה התיקון שלי או שכדאי ללכת לטיפולים פסיכולוגיים שיסייעו לי לצאת מזה?

תשובה

שלום וברכה,

חוסר בטחון אינו גזירה משמים. זהו קושי נפשי, הניתן לשינוי באמצעות טיפול.

אדם שסובל ממחלה או פגיעה גופנית, בוודאי ינסה לרפא אותה בכל האמצעים המקובלים. רק כאשר הדבר אינו אפשרי, יהיה עליו ללמוד לקבל את המצב, ולהבין שזה כנראה מה שהקב"ה רוצה.

 

חוסר בטחון עלול להשפיע על התפקוד בתחומים רבים בחיים. למשל, בתחום הבין אישי, חוסר בטחון יכול להפריע ביצירת קשרים חדשים, או בשמירה על קשרים קיימים. בתחום התעסוקתי, אדם חסר בטחון עלול להישאר במקום עבודה שאינו מתאים לו, בגלל החשש מהתמודדות עם חיפוש מקום עבודה מתאים ומספק יותר.

חוסר בטחון עלול גם לגרום לאדם להרגשה לא טובה עם עצמו. אפילו בתחום הרוחני, לעיתים יש ציפיה שחזרה בתשובה תפתור גם קשיים נפשיים כמו חוסר בטחון. כאשר מגלים שלא כל הקשיים נפתרו, עלולים להרגיש אכזבה ויאוש.

לפי מה שאתה מתאר, חוסר הביטחון מעכב אותך לפחות בתחום אחד חשוב בחיים, ביצירת קשר זוגי. אם אתה סובל מהבעיה מילדות, אולי תזהה תחומים נוספים בחייך שמושפעים ממנה.

באופן כללי, אדם חסר בטחון עלול להגיע למצב שהוא אינו ממצה את הפוטנציאל שלו בתחומים שונים. אני מאמינה שהקב"ה רוצה שנמצה את הפוטנציאל שלנו, שנוציא מן הכוח אל הפועל את היכולות הטמונות בנו, לטובה. 

יכול להיות שדברים הקשורים לנסיבות החיים שלך, ולדרך בה גדלת, מקשים עליך להרגיש טוב ובטוח בעצמך. דברים אלו טעונים בירור. ה"תיקון" שלך יכול להיות לעשות את העבודה הזו, בסיוע של גורם מקצועי כמו פסיכולוג, ומתוך כך בע"ה תוכל להגיע למיצוי הפוטנציאל שלך מבחינה אישית וזוגית, גשמית ורוחנית. בהצלחה.

 

רונית גולדברגר

פסיכולוגית קלינית מומחית

צוות מכון שיל"ה