האחים גת
האחים גתצילום מסך מתוך ":הכוכב הבא"

עשר שנים עברו מאז ששי גבסו, בחור צעיר חובש כיפה, הצטרף לנבחרת העונה הראשונה של כוכב נולד. מאז זכינו לפגוש הרבה דתיים, מסוגים שונים, שהשתתפו בתוכניות מגוונות: יאיר אורבך פרץ ב'אקדמיה לצחוק', תוכנית ריאליטי שעלתה בערוץ ביפ, ב'מירוץ למיליון' זכינו לפגוש את עקיבא וענהאל שמואלי המכונים בחיבה 'שושי ושושה', ב'כוכב נולד' עברו במהלך העונות לא מעט דתיים, וב'דה וויס' פגשנו, ממש לא מזמן, את אופיר בן שטרית, שגם הגיעה למקום השני והמכובד.

בחודש האחרון זה שוב קורה: בתוכנית 'הכוכב הבא' (הגרסה המחודשת של כוכב נולד) התמודד עד לא מזמן אלון טאוב, תושב דולב צעיר ומוכשר, ועדיין מתמודדים האחים גת - שני אחים חרדים שמנגנים רוק קלאסי ומרגשים את הקהל פעם אחר פעם.

יש הרבה מה לומר ולחשוב כלפי השתתפות של דתיים בתוכניות ריאליטי. השאלה של לגיטימיות ההשתתפות מבחינת ההלכה שייכת בעיקר בקונטקסט האישי - כל אדם ראוי לו שיעשה את חישוביו שלו לפי מערכת הערכים שלו, וזה לא אמור לעניין אותנו כמגזר. אנחנו לא יכולים לכפות על אף אחד לעשות מה שאנחנו חושבים, ולכן לדעתי זאת לא השאלה המעניינת.

אולי כדאי לבחון את זה מצד אחר: ההחלטה של התוכנית לשבץ את המתמודדים האלה דווקא בנבחרות ובמקומות המרכזיים, מעניינת. שמעתי כמה וכמה אנשים הטוענים, שהרבה מהמתמודדים האלה התקדמו רק בגלל שהם מוסיפים צבע מעניין, ובנוסף, גורמים למערכת התוכנית להיראות פלורליסטית ומגוונת, אבל לא בגלל כישרונם.

כלומר, הם 'עלה התאנה' של התוכנית, פשוט גימיק שנועד להראות שהיא מעניינת ומקבלת אנשים מקצוות שונים של האוכלוסיה. זאת הטענה, בכל אופן. אני חושב שהטענה הזו לא נכונה משתי בחינות.

הראשונה היא, שבאמת טבעי, שיהיה ייצוג דתי לאומי בתוכניות ריאליטי. אני לא מדבר מהפן ההלכתי-ערכי, ששוב, בעיניי הוא פן אישי של אדם כלפי עצמו, אלא מהפן הסוציולוגי. חברתית, טבעי שאנשים מהמגזר הכל כך גדול הזה יגיעו לתוכניות האלה. זה לא שהגיע דתי אחד והעבירו אותו; ניתן להעריך שהגיעו המון (וניתן לראות זאת באודישנים), ובאמת בחרו את הטוב שבהם.

השניה היא, שהאנשים האלה, או לפחות רובם, באמת כישרוניים. מספיק לשמוע שיר אחד של אופיר בן שטרית כדי להבין שהיא זכתה במקומה בתוכנית בזכות ולא בחסד, ומספיק לשמוע ביצוע אחד של האחים גת כדי לדעת שהם מוכשרים בטירוף, וכן, גם מעניינים מאד.

אפשר לאהוב את זה ואפשר שלא. איך שלא נרצה, הם שם, הם מוכשרים, ומגיע להם.