הגדה אבל לא כזו. ארכיון
הגדה אבל לא כזו. ארכיוןצילום: פלאש 90

במכירה פומבית שתיערך בקרוב במנצ'סטר שבאנגליה תעמוד למכירה הגדה של פסח אומנותית ועתיקה שנמצאה לפני 6 שנים על ידי קרובי משפחה שהגיעו לבדוק את עזבונו של קרוב משפחה גלמוד, וגילו את ההגדה בתוך קופסה ישנה בחניה פרטית של הבית. ההגדה תצא למכירה פומבית בקרוב, ושוויה מוערך בכחצי מיליון ליש"ט.

לפי בדיקת מומחים, ההגדה נוצרה ב־1726 במיוחד עבור שושלת הבנקאים אופנהיימר, וכוללת עשרים דפי קלף. ההערכה היא כי היא הובאה לבריטניה על ידי בעליה האחרונים כאשר ברח לשם מהנאצים לפני תחילת מלחמת העולם השניה. המומחה ביל פורסט שבדק את ההגדה הסיק מיידית שיוצרה של ההגדה הוא אהרן וולף הרלינגן שעבד עבור החצר המלכותית בווינה באמצע המאה ה־ 18 .

"נדהמתי מרמת הכישרון באיורים", סיפר פורסט. "רמת הכתיבה והאותיות היא מהגבוהות ביותר, ומיד היה ברור שמדובר בדבר האמיתי".

"נדיר מאוד למצוא פריט יודאיקה כה עתיק ונדיר", אומר ד"ר יעקב וייז, מהמרכז ללימודי יהדות באוניברסיטת מנצ'סטר. "זו תגלית פלאית ממש. 300 השנים האלה היו כה מלאות דם ומלחמות עבור העם היהודי, ולכן ההישמרות של הניירות העדינים היא מזל גדול. לא רק שחפצים מסוג זה נעלמו ונהרסו, רבים מהם הושמדו במכוון באירופה. אני מאושר שההגדה לא הלכה לפח ונמצאה. זו ממש השגחה עליונה".

יצוין כי למשפחתו של הזקן שנפטר לא היה צל של מושג שברשותו דבר כה יקר ערך, והם ביקשו להישאר בעילום שם ולא לדבר עם התקשורת בנושא.