מאה שנים לחקר תעלומת התכלת

לפני מאה שנה החל הרב הרצוג זצ"ל לחקור את סוד תכלת הציצית ולא הגיע לפיתרון. הפיתרון לתעלומה הגיע שנים אחרי פטירתו.

תגיות: יהדות טלית
שמעון כהן - ערוץ 7 , כ"ד בכסלו תשע"ד

מאה שנים לתעלומה שנפתרה
מאה שנים לתעלומה שנפתרה
פלאש 90

בחודש הבא יתקיים במרכז מורשת בגין שבירושלים כנס מיוחד במלאת מאה שנה למחקרו פורץ הדרך של הרב הראשי דאז, הרב יצחק איזיק הרצוג זצ"ל, סביב איתור התכלת המקראית.

על המחקר ועל האירוע המתוכנן שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם ברוך סטרמן, ראש עמותת 'פתיל תכלת' המארגנת את האירוע. בראשית דבריו הוא מספר על המחקר שנכתב כדוקטורט של הרב הרצוג באוניברסיטת לונדון בשנת 1913.

"הוא חקר מה המצב העכשווי, מה אומרים המדענים, ההיסטוריונים והארכיאולוגים וההלכה. הוא סוקר במחקר שלו את כל מה שהיה ידוע עד אותם ימים והגיע למסקנה שישנו שבלול בשם 'ארגמנן כהה קוצים' והוא המועמד הנכון ביותר לתכלת של ימי המקרא. הבעיה הייתה שהצבע שהצליחו להפיק מהחילזון היה סגול והוא היה בטוח שתכלת הוא צבע השמים", מספר סטרמן.

הבעיה נותרה ללא פיתרון גם אחרי פטירתו של הרב הרצוג בשנת 59' ואולם בשנת 1985 גילה חוקר במכון שנקר גילוי שהוביל לפתרון התעלומה. המחקר שלא בוצע מטעמים דתיים אלא מטעמי מחקר ההיסטורי גילה תופעה שלא הייתה מוכרת לרב הרצוג – כאשר מעובד הצבע שבחילזון בימים מעוננים הוא אכן מפיק צבע סגול ואולם בימים שטופי שמש מפיק החילזון צבע כחול הדומה לצבע השמיים, כפי שדימו חז"ל את צבע התכלת לשמיים ולים.

מוסיף סטרמן ומספר כי סודה של התופעה לא היה ידוע לרבים בימי קדם והיודעים את הסוד ידעו גם להרוויח ממנו הון רב, והצבע הסגול והכחול נחשב ליקר המציאות ובתקופות מסויימות היה מחירו פי עשרים ממשקלו בזהב.

בהקשר זה מספר סטרמן כי הצביעה החלה כבר כ-1750 שנה לפני הספירה בעוד המילה תכלת מוזכרת בממצאים מתקופת אברהם אבינו. בתקופת הרומאים נאסרה אחזקה פרטית של הצבע והוצא צו הקובע כי המחזיק בצבעים אלה עובר עבירה השווה לעבירת המרדה. עובדה זו הקשתה מאוד לקיים את מצוות הטלת התכלת בפתילי הטלית.

עוד מספר סטרמן על ממצאים ארכיאולוגיים של אריגים צבועים בכחול מלפני אלפיים שנה כאשר הצבע השתמר במשך כל אותן שנים כפי שהרמב"ם קבע שצבע התכלת עומד ביופיו. אריג שכזה ייחשף גם בפני באי הכנס המתוכנן.

לאחר הגילוי החלה התעניינות גוברת בצבע ובהליך הייצור והצביעה, וכיום הפכה לבישת פתיל תכלת למראה שכיח. "כיום יש כמאתיים אלף שטים של תכלת. לא מדובר רק ברבני ישיבות הסדר והמגזר הדתי לאומי אלא מכל הקשת", מספר ברוך סטרמן.

על שיטה מוכרת נוספת להשגת צבע התכלת, שיטת רדזין, מספר סטרמן כי לפני כמאה וחמישים שנה יצא האדמו"ר מרדזין מפולין לאיטליה לחיפוש אחר החילזון ומצא את הדיונון שלהבנתו הוא התכלת על אף שהצבע היוצא ממנו קרוב לחום. בתהליך מסוים הפך הרבי את הצבע החום לכחול ואולם בבדיקתו הגיע הרב הרצוג למסקנה שצבע זה אינו הצבע האותנטי. על אף קביעה זו ממשיכים חסידי רדזין להשתמש בדיונון לצביעת התכלת.

אל הכנס המתוכנן הוזמן גם נציג של רדזין על מנת להציג את שיטתם בחקר התכלת.

ומה לגבי המתנגדים וסבורים שיש להמתין עד ביאת המשיח לגילוי התכלת? סטרמן אינו מתכחש לשיטה זו אך מזכיר גם את דבריהם של גדולי ישראל שסברו אחרת, שהצבע יכול להתגלות ללא קשר לעתיד לבוא. הוא מזכיר את תפילתו של רבי נחמן מברסלב שיתגלה החילזון וניתן יהיה לצבוע בתכלת. כמו כן הוא מזכיר את דברי גדולי ישראל שסברו שקיימות כמה הלכות התלויות בצבע התכלת וכשנשאלו אם נכון לבטל את אותן מצוות, שללו זאת אותם גדולים וקבעו כי בהחלט יתכן שבכל יום יתגלה הצבע, כלומר שאין הדברים תלויים בעתיד לבוא בהכרח.