מחדשים את האור בלטרון
מחדשים את האור בלטרוןתיכון אדר. פתח תקווה

בלטרון התקיימה אתמול (רביעי) הדלקת נרות מיוחדת בחנוכיה מתקופת השואה שנמצאה באקראי בסיור בפולין.

את הנרות בחנוכיה הדליקו תלמידי תיכון אדר בפתח-תקווה, בית הספר שתלמידי י"א וי"ב בו מצאו אותה במסעם לפולין.

על מציאתה של החנוכיה הם מספרים, כי לפני כחצי שנה, ביום השואה האחרון במהלך מסע לפולין של תלמידי י"א ו-י"ב הוחלט לבקר בעיירה הקטנה נרבקה.

"המסע שלנו לפולין הוא ייחודי ואנו מבקרים במקומות להם יש לצוות המורים ולתלמידים נגיעה אישית. בתוך כך אבי משה ז"ל, ששרד את השואה, גדל בנרבקה שהייתה עיירה יהודית טיפוסית שכ- 80% מתושביה היו יהודים, הקהילה היהודית בעיירה הוכחדה בשואה כליל ביום אחד" מספר צביקה בירנבאום מנהל התיכון. "עצרנו בפונדק מקומי לכמה דקות ולהפתעתנו גילינו חנוכיה על אחד המדפים בלובי. בעל המקום טען שהחנוכייה נמצאה זרוקה בעיירה ושסבו אסף אותה אליו לפני כשבעים שנה. כמובן שלא יכולנו להשאיר אותה שם ולאחר מו"מ הוחלט כי נשלם עבורה סך של 50 אירו. התלמידים והצוות מאוד התרגשו מהגילוי ומהתחושה שהשואה עדיין כל כך ממשית וקיימת בערבות פולין".

בעקבות הגילוי כתב צביקה את השיר "מאירים":



לאחר שהובאה החנוכיה ארצה חשו המורים והתלמידים שמעמד ההדלקה בחנוכיה חייב להיות חגיגי ומשום כך בחרו בלטרון כמקום הראוי לכך בהיות המקום זירת קרב אמאוס שנערך בידי המכבים. בהדלקת החנוכיה השתתפו גם חיילי בסיס צה"ל שבמקום.

"עבורי הדלקת הנרות בחנוכיה הזאת היא סגירת מעגל. המחשבות על בעלי החנוכיה וגורלם מלוות אותי מאז שמצאנו אותה. אני מדליק כאן, ב'יד לשריון' בלטרון ואני מרגיש איך אלפי תושבי ונרצחי נרבקה נמצאים על ידי" אמר צביקה בירנבאום בטקס. "אנו בחמ"ד רואים ערך עליון בהעצמת הגבורה היהודית הנשזרת זו בזו לאורך הדורות הן של העבר הקרוב והן של הרחוק. אין סמלי מהדלקת נרות החנוכיה 'ניצולת השואה' במקום בו התרחש קרב בו גברו היהודים על היוונים. נוסיף ונרבה אור כל עוד עם ישראל חי", סיכם. 

בבית הספר מציינים כי זו אינה הפעם הראשונה בה משלחת התיכון מוצאת ממצאים על השואה. בביקור הקודם, לפני כשנתיים, מצא מנהל התיכון את מצבת סביו שבעבר נותצה ולפני מספר שנים שוחזרה בידי הכפריים המקומיים.