הנשיא פרס במקסיקו
הנשיא פרס במקסיקוצילום: מארק ניימן, לע"מ

נשיא המדינה שמעון פרס נאם היום (חמישי) בפני מליאת הסנאט במקסיקו, בישיבה מיוחדת שהתכנסה לרגל ביקורו הממלכתי.

בנאומו התייחס הנשיא לסוגיות מדיניות מרכזיות, בראשן הגרעין האיראני, המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים וחשיבות העמקת הקשרים בין ישראל למקסיקו.

פרס הדגיש כי על איראן לממש באופן מיידי את עקרונות ההסכם שנחתם מול המעצמות ולעצור את מירוץ ההתחמשות הגרעינית. "הצלחה או כישלון ההסכם ישפטו רק על פי מעשים, ולא על ידי מילים. למרות דאגתה המרובה של ישראל מאיום הגרעין האיראני, העם האיראני אינו אויבינו. איננו חולקים גבול משותף עם איראן, אנו חולקים היסטוריה משותפת עם העם האיראני- אין סיבה כי נהיה אויבים.

"ישנה אפשרות לפתור את סוגיית הגרעין האיראני בדרך דיפלומטית- זה בידיכם. התנגדו לטרור, עצרו את תכנית הגרעין, עצרו את פיתוח הטילים ארוכי הטווח. ישראל בדומה לשאר המדינות מעדיפה פתרון דיפלומטי, אך הקהילה הבינלאומית לא תהיה סובלנית לאיראן גרעינית", אמר.

הנשיא פרס התייחס למשא ומתן בין ישראל לפלסטינים ואמר כי "האתגר הגדול ביותר עבור ישראל היום הוא להביא לסיום הקונפליקט עם הפלסטינים. התחלנו מחדש את תהליך המשא ומתן עם הפלסטינים, זוהי הזדמנות קריטית להביא לפתרון קבע מוצלח עבור הצדדים. שלום אמתי הוא שיפתח אפיקים חדשים, לנו ולפלסטינים".

"לא נולדנו לשלוט על עמים אחרים, ואין לנו שאיפות לשלוט- הוכחנו זאת כשהשלמנו תהליך שלום מול מצרים ושלום מול ירדן", הדגיש הנשיא פרס, "השלום הוא שירגיע את הרוחות הסוערות במזרח התיכון. המשא ומתן מול הפלסטינים נפתח לפני עשרים שנה- מעמד בו היינו הראשונים להכריז בפלסטינים כעם. הסכמנו כי ראשית יוכרו הפלסטינים כאוטונומיה, וכי ולבסוף יוכרו כמדינה עצמאית החיה לצדה של ישראל. ישראל יצאה באופן חד צדדי מעזה, והשאירה את הרצועה לשליטתם המלאה של הפלסטינים, אך לצערנו החמאס השתלט על עזה, והפך את הרצועה למרכז טרור, מקור ירי, המשגר טילים לעבר אזרחי ישראל.

לדבריו, "האפשרות לפיה הגדה המערבית תנהג בדומה לעזה אינה מתקבלת על הדעת. על הקהילה הבינלאומית כולה לקרוא לחמאס לעצור את הטרור בעזה על מנת לאפשר את קידום תהליך השלום".

הנשיא הדגיש כי הידידות בין ישראל למקסיקו מאפשרת העמקת שיתופי הפעולה הביטחוניים, הכלכליים והאסטרטגים בין המדינות. "הגענו למקסיקו כמדינה ידידה, במטרה ליצור עשייה משותפת, בתחומים נרחבים אשר יתרמו לשתי המדינות. ישראל המוכרת כאומת הסטארט אפ בכל תחומי החיים ובראשם הטכנולוגיה, ההייטק, מבוססת על ארץ קטנת ממדים. מרחביה העצומים של מקסיקו הם תשתית מצוינת להפיכתה למובילה במדע ובתעשייה גם כן. בשם אזרחי מדינת ישראל ומעל במת הסנאט ברצוני לומר כי ישראל גאה להיות חברה של מקסיקו".