סבסטיה
סבסטיהצילום: פלאש 90

מועצת יש"ע יזמה השבוע פרויקט שימור הזיכרון לימי העליות הגדולות לחידוש ההתיישבות בשומרון ומצפון לירושלים.

דף הפייסבוק של מועצת יש"ע עוצב מחדש והותאם לרוח התקופה והוא מתעדכן כל יום בפעילות של גרעין אלון מורה והעליות הגדולות לרוג'ייב וסבסטיה בין השנים 1973-1975.

כל יום במהלך חג החנוכה מוקדש לעליה אחת מתוך 8 העליות ובדף הפייסבוק עולים סטטוסים אוטנטיים מאותם ימים עם תיאורים וציטוטים של דמויות מפתח שהיו שותפים למהלך, תמונות היסטוריות המתארות את העליות וכן יומן אישי שנכתב באווירת התקופה.

גם עלון השבת 'יש"ע שלנו' שהופץ בשבת האחרונה עוצב בסגנון מיוחד והותאם לימי חנוכה והעליות הגדולות האחרונות לסבסטיה. בדבר התורה הופיע מכתבו של הרב צבי יהודה קוק זצ"ל "לא תגורו", בטור העמדה (ישעמדה) הובא טורו של טומי לפיד ז"ל משנת 1974 "אזכיר לכם את סבסטיה" בה הוא תוקף את צביעות התקשורת בסיקור האוהד להפגנות הערבים והשמאל מול סיקור עוין למתנחלי סבסטיה ובמדור הידיעות "מה קורה" הובאו תמונות מהדלקת הנרות בסבסטיה וכן תיאור של אירועים חדשותיים מתקופה זו.

במועצת יש"ע מזכירים כי גרעין אלון מורה' הוקם בשנת תשל"ג, ערב מלחמת יום הכיפורים על ידי בני קצובר ומנחם פליקס. עד אז, בשטחי יהודה הוקמו 4 יישובים. בקעת הירדן התמלאה אט אט בקיבוצים ובמושבים יהודיים. ברצועת עזה קמו האחזויות נח"ל. רק השטח ההררי הגדול שבין ירושלים לעמק יזרעאל, ארץ שומרון ובנימין נותר ריק מדריסת רגל יהודית. 

ההחלטה של 'גרעין אלון מורה' הייתה פשוטה - לחדש את ההתיישבות היהודית בכל מרחבי השומרון, בכל השטח שבין ירושלים למבואות עפולה. כך נבט הזרע הראשון של גרעין אלון מורה, שעתיד ליצור מהפכה במחשבה הישראלית לגבי ההתיישבות היהודית המחודשת ביהודה ושומרון. 

לאחר העלייה השמינית בחג החנוכה סיכמו ראשי הגרעין עם שמעון פרס שר הביטחון ועם ממשלת ישראל על מעבר הגרעין לקדום (קדומים) ולאחר מכן לרוג'ייב (ליד איתמר) ולאלון מורה של היום על הר כביר.