עמידרור: שינוי היסטורי

"השינויים בשוק האנרגיה משפיעים מאוד על המצב האיזורי ועל הביטחון במזרח התיכון", אומר האלוף (מיל') יעקב עמידרור בהופעה ראשונה מאז שסיים את תפקידו כראש המטה לביטחון לאומי, בחודש שעבר.

עמידרור נשא דברים בכנס הבינלאומי הראשון בנושא אנרגיה וביטחון שנערך ביוזמת המרכז הביתחומי בהרצליה וישראל דיפנס, בשיתוף אוניברסיטת קלגרי והטכניון ומכון האנרגיה והסביבה הישראלי.

עמידרור אמר עוד כי ישנו קשר ישיר בין השינויים בשוק האנרגיה ובין הסדר העולמי החדש והמצב הביטחוני. לטענתו יש שינוי גדול בשוק האנרגיה בכל העולם. "מרכז הכובד עובר למזרח ובעיקר לסין, והסוגייה איך להעביר את מרכז הכובד מהעולם הישן לחדש עוד לא ברורה, טוען עמידרור. "בנוסף בצפון אירופה ובברזיל יש כיום מספיק אנרגיה לספק את הצרכים של צפון אמריקה. אנו רואים הנעה של אנרגיה באיזור והצורך באנרגיה מהמזרח התיכון יורד. זה גורם שישפיע", הוא מוסיף. 

לטענתו עדיין לא ברורות המשמעויות המלאות של המצב החדש, אבל מגדיר אותו כ"שינוי היסטורי". עמידרור קשר גם את היחסים בין אירופה לרוסיה לירידה בתלות הגז הרוסי. ולטענתו גם השינויים במזרח התיכון חשובים מאוד. "מצרים הפכה מיצואנית גז ליבואנית, הטורקים צריכים לייבא נפט ובנוסף אי אפשר לשכוח שלישראל שדות גז שאמורים להתחיל להניב פירות לייצוא בתוך חודשים או שנים ספורות".

עמידרור הוסיף כי "אנו צריכים להחליט לאן לייצא. טוב לנו לחבר את שכנינו לרשת של גז, אבל צריך לקבל החלטות חשובות איך ישראל תייצא את הגז וההחלטות האלה עוד לא התקבלו. ישראל גם לא צריכה להיות תלויה לחלוטין בגז שלה לייצור חשמל". ראש המל"ל לשעבר גם דיבר על ההיבטים הטכנולוגיים הקשורים להגנה על שדות הגז ורציפות אספקתם.

עמידרור התייחס גם לסוגיית הגרעין האיראני, ואמר כי ישראל צריכה להחליט כיצד היא תעשה שימוש בגז שלה לטובת היחסים עם שכניה באזור כמענה לאיראן גרעינית. "מדובר כאן בעולם חדש, באתגר חדש. אמריקה תייצא יותר והתלות של ארה"ב במזרח התיכון תפחת, וזה מצב שכבר ישנה את המזרח התיכון. מדובר על אפשרות של תחרות בין ארה"ב וסעודיה זה שינוי גדול, תהיה תחרות בין ארה"ב לסעודיה. גם צריך לשאול מה יהיו ההשלכות של מטרייה גרעינית איראנית במזרח התיכון? מה המשמעות של ביטחון אנרגטי, איך מאבטחים את השימוש באנרגיה? איך בונים מערכת אנרגיה שפועלת ללא הפרעות ביטחוניות?".