טקס מצטייני המוסד, הערב
טקס מצטייני המוסד, הערבקובי גדעון - לע''מ

טקס מצטייני הנשיא של סוכני המוסד התקיים הערב (חמישי) בבית הנשיא בירושלים.

במהלך הטקס העניק הנשיא שמעון פרס תעודות הוקרה והצטיינות ל-12 המצטיינים הבולטים של הארגון, במעמד ראש-הממשלה בנימין נתניהו וראש המוסד תמיר פרדו.

המצטיינים קיבלו את אות ההצטיינות על התייצבותם בחזית סיכול איום הנשק הבלתי קונבנציונאלי, המאבק בטרור ומניעת איומים נוספים על מדינת ישראל.  

בפתח דבריו עמד הנשיא והצדיע בידו לסוכני המוסד המצטיינים ואמר כי "האות שמוענק לכם מגיע מהמקום העמוק ביותר שמרגיש עם כלפי בניו- תחושת הוקרה ותודה".

פרס הדגיש בסיפוק כי מבין המצטיינים השנה ישנן ארבע סוכנות מוסד. "אני מלא גאווה לראותכן, לוחמות שהן גם אימהות לילדים, שאינן מגינות רק על ילדיהן כי אם על בני עמן". הנשיא המשיך בדבריו ואמר כי "אתם ארגון נפלא שאנשיו אמיצי לב ומלאי חוכמה, שאין בקרבם שום מוטיב מלבד לסכן את חייהם לטובת המדינה. אני מצדיע למוסד, ללוחמיו ובמיוחד ל-12 המצטיינים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא גם הוא דברים ואמר כי "אזרחי ישראל אינם יודעים מה אתם עושים, אבל אני יודע איזה דברים עצומים אתם עושים למען ביטחונה של המדינה. כשאני מאשר את המבצעים שלכם אני נפעם מהתעוזה ומהדמיון שלכם שלא יודע גבולות. יש היום 4 סוכנות מצטיינות. את מה שגל גדות תעשה בסרט כוונדרוומן, אתן עושות בחיים. שמעתי את הסיפורים של 12 המצטיינים והמצטיינות, ואני רוצה להגיד לכם שאף על פי ששמכם הפרטי אינו ידוע, בזכותכם שמו של המוסד הולך לפניו. תודה לכם בשם אזרחי מדינת ישראל".

ראש המוסד תמיר פרדו אמר בטקס כי "עוצמתו של המוסד באנשיו, במשרתים בו בתושייה, בדבקות במשימה בחשיבה יוצרת מחוץ לקופסא, לצד צניעות ויושרה, באמצעותם ניתן להכריע מערכות, גם אלו הנראות בלתי אפשריות ואף בלתי הגיוניות. היום, בשינוי פני העימותים ומול אתגרים מגוונים ומורכבים אנו נדרשים לתת מענה. האתגר הינו לנצח את אתגרי העתיד ולא את מלחמות העבר. אך נזכור, מלאכתנו לא תמה והעתיד צופן לכולנו אתגרים".

המצטיינים והמצטיינות הינם סוכני מוסד צעירים וותיקים, אשר עוסקים בתחומי עשייה מגוונים של הארגון, בחוד הפעילות המבצעית, איסוף וניתוח מודיעין. מטבע הדברים לא ניתן לספר כמעט דבר אודות מצטייני המוסד. מהמעט שניתן לומר הוא כי בין המצטיינים נמצאים: קצין איסוף אשר זכה לקבל תעודת הוקרה והצטיינות מטעם נשיא המדינה על חשיבתו פורצת הדרך, ביצועיו יוצאי הדופן ויכולותיו הייחודיות, שהביאו להשגת יעדי המוסד לשמירת האינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל.

מצטיין נוסף מגיע מהתחום הטכנולוגי, תחום בעל חשיבות רבה במוסד. בזכות יכולתו לזהות את הפוטנציאל שבטכנולוגיה ולהביאה לכדי מערכת מבצעית המניבה מודיעין, הוא הפך לעמוד תווך בארגון. חבריו מספרים כי על אף שחברות היי-טק רבות מחזרות אחריו, הוא בחר להישאר במקום בו יכול לתרום למדינה ולמצות את יכולותיו יוצאות הדופן.

ברשימת המצטיינים בלטו גם שתי לוחמות נועזות, על עבודתן בזירות מאיימות, תוך סיכון חייהן ותוך הפגנת תעוזה וקור רוח: האחת, אשת מבצעים, שנטשה קריירה מבטיחה ונרתמה לעבודה בזירות המאיימות ביותר לישראל, תוך התמודדות עם יריבינו העוינים ביותר. מנהליה סיפרו כי בזכות יכולות חשיבה רציונאליות ולוגיות, הצליחה לקדם מספר תחומים ומתווים פורצי דרך שהביאו לפתרון סוגיות מורכבות בדרך יצירתית. השנייה, לוחמת אמיצה שהגיעה להישגים יוצאי דופן בתחומי העשייה והביצוע ובכך סייעה רבות לקידום יעדי המוסד. בנוסף, תרמה רבות לפיתוח תחום ייחודי אשר תרם להרחבת מעטפת הביצועים. המשותף לשתיהן הוא שבמקביל להיותן לוחמות נועזות, הן אימהות ומתחזקות קן משפחתי למופת.