Nelson Mandela in July 2010
Nelson Mandela in July 2010Reuters

נלסון מנדלה, נשיא דרום אפריקה לשעבר וחתן פרס נובל לשלום, הלך לעולמו הערב (ה') כשהוא בן 95.

נשיא דרום אפריקה, ג'ייקוב זומה, מסר הצהרה מיוחדת בה הודיע על מותו של הנשיא השחור הראשון.

מנדלה היה מאושפז במשך תקופה ארוכה בבית חולים בפרטוריה בעקבות מחלה קשה ממנה סבל, בהמשך הוא הועבר לביתו שביוהנסבורג, שם שהה לצד בני משפחתו עד מותו.

מנדלה ישב בכלא הדרום אפריקני במשך 27 שנים בעקבות מאבקו נגד משטר האפרטהייד במדינה. ב-1990 הוא שוחרר מהכלא, וארבע שנים לאחר מכן נבחר לנשיאות בבחירות הדמוקרטיות הראשונות בתולדות דרום אפריקה - תפקיד בו כיהן במשך חמש שנים עד שפרש.

(צילום: רויטרס)

"נלסון האהוב הלך לעולמו", אמר הנשיא זומה בהצהרה שמסר. "הוא מת בשלווה בחברת בני משפחתו שהקיפו אותו. האומה שלנו איבדה לוחם. למרות העובדה שידענו שהיום הזה יגיע, כלום לא יכול להפחית מתחושת האובדן העמוק והמתמשך. מאבקו לחופש, צניעותו, החמלה שלו והאנושיות שלו והוא עצמו".

זומה הביע תנחומים לבני משפחתו של מנדלה, "להם אנו חייבים חוב של אסירות תודה. הם הקריבו הרבה וסבלו הרבה כדי שאנשינו יוכלו להיות חופשיים. מחשבותינו עם אשתו, אשתו לשעבר, ילדיו, נכדיו, ניניו וכל המשפחה. עם חבריו שנלחמו לצידו לאורך זמן רב". 

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "נלסון מנדלה היה מדמויות המופת של תקופתנו. הוא היה אבי עמו, איש חזון, לוחם חירות ששלל אלימות. הוא נתן דוגמה אישית לבני עמו בשנים הארוכות בהן ישב בכלא. מעולם לא גבה ליבו. הוא פעל לאיחוי הקרעים בתוך החברה הדרום אפריקנית והצליח באישיותו למנוע התפרצויות של שנאה על רקע גזעני. הוא ייזכר כאבי דרום אפריקה החדשה וכמנהיג מוסרי ראשון במעלה".