סערה סופה רוחות גשם
סערה סופה רוחות גשםצילום: פלאש 90

במשרד קוראים לאוכלוסיות הקשישים וכן להורים לתינוקות ולילדים צעירים, לנקוט במספר פעולות חשובות על מנת לצמצם את נזקי הקור.

במשרד מסבירים כי בגיל המבוגר קיימת סכנה מוגברת בקור, כתוצאה ממצב של ירידת חום הגוף (היפותרמיה), בו טמפרטורת הגוף יורדת ל- 35 מעלות (טמפרטורת גוף תקינה היא 37 מעלות בקירוב).

דרכים למניעת פגיעת קור:

חימום נאות- חימום הבית בטמפרטורה קבועה של 24 מעלות בקירוב, שאינה פחותה מ-21 מעלות. מומלץ להיעזר במד חום למדידת טמפרטורת החדר.

יש לדאוג ללחות האויר בחדר, כדי להימנע מאויר יבש ניתן להשתמש במכשיר אדים, לאטימה נאותה של פתחי הבית (חלונות, דלתות וכו'). יש לבדוק את בטיחות התנורים בדירה – תוך הסתייעות בבני משפחה ואנשי מקצוע. כמו כן יש להקפיד על לבוש חם.

הרגלי בריאות:

יש לשתות בכמות מספקת ( 10 -8 כוסות שתייה ליום) – גם ללא תחושת צמא, אך להימנע משתייה מרובה של קפאין ואלכוהול. יש להקפיד על ארוחות קלות יחסית לעתים קרובות ( 5-6 ביום) ולהימנע מארוחות כבדות. שתיה ואוכל חמים מסייעים לשמור על חום הגוף.

בעת השהות בבית - יש להקפיד על פעילות ותנועה, כדי להגדיל את זרימת הדם ואת חום הגוף.

לגבי קשישים המתגוררים לבד: יש לשמור על קשר ולדאוג לביקורים בבית של בני המשפחה, חברים, שכנים, או מתנדבים - לפחות פעם ביום.

כיצד מבקר יכול לזהות אצל קשיש ירידה בחום הגוף?

ניתן לראות שהבית קר והקשיש ירוד בפעילותו יותר מהרגיל. עם זאת, בשלבים ההתחלתיים של ירידת חום הגוף -הקשיש הסובל מקור לא ירעד ולא יתלונן על תחושת קור. מדידת חום במדחום הביתי עלולה לא לזהות את הבעיה –היות והוא מיועד למדוד עלית חום.

אם יש חשד לירידת חום הגוף: יש להזעיק מיד עזרה רפואית.

גם ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים נערכים למזג האויר הסוער הצפוי והיא הנחתה את  פקחי הרשויות המקומיות שפועלים במסגרת סיירות הבטיחות בערים לאתר פגיעות בתשתיות הדרך ולדווח על כך למוקדים על מנת שיטופלו בזמן אמת.

ברשות מסבירים כי הרטיבות והרוחות הופכים את הנהיגה ליותר קשה ופחות בטוחה. בחורף תנאי הדרך קשים יותר - הראות מוגבלת בשל הרוחות העזות חפצים עשויים לעוף לכביש, הכבישים חלקים ורטובים ועלולים לצוץ מפגעים בדרך. בנוסף, מערכות הרכב מתנהגות ומגיבות אחרת וקשה יותר להבחין בהולכי הרגל.

כללי בטיחות לנהגים:

מהירות – בתנאי ראות קשים ובכביש חלק יש להאט ולנהוג במהירות של לפחות 20 קמ"ש פחות. במזג אוויר גשום וסוער מומלץ לנהוג גם 30 או 40 קמ"ש פחות.

לפני פנייה חשוב להאט ולבלום בעדינות. שמירת מרחק – בחורף יש לשמור על מרחק גדול יותר מהרכב שלפניכם. חשוב לבלום במתינות כדי שלא להפתיע את הרכב שמאחור ולהימנע מתאונת חזית-אחור. עצירה – בכל הרכבים החדשים מותקנת כיום מערכת למניעת נעילת גלגלים (ABS). ברכבים אלו יש לבלום כרגיל, אך להימנע מבלימת פתע (שימו לב! אין ל"לפמפם" את הבלמים / לבלום לסירוגין). נהג של רכב ישן / אספנות שלא מותקנת מערכת שכזו, נדרש לנהוג בצורה זהירה עוד יותר, ובמקרה הצורך לבלום לסירוגין יש להימנע ככל האפשר מעקיפות – בחורף, כשהכביש חלק והראות מוגבלת, עקיפה עלולה לסכן את העוקף, את הנעקף ואת הבא ממול. לכן במיוחד בחורף חשוב להימנע מעקיפות ככל האפשר.

בחורף קשה יותר להבחין בהולכי רגל ולבלום בזמן במקרה הצורך. לכן יש לנסוע לאט יותר בשכונות מגורים (ובעיקר ליד בתי ספר וגנים) ולתת זכות קדימה להולכי רגל. תקינות הרכב – מערכות הבטיחות ברכב, כגון: בלמים, צמיגים, אורות, מגבים והיגוי חייבות להיות תקינות לחלוטין בכל עת ובמיוחד בחורף. כל תקלה או ליקוי הופכים למסוכנים יותר בחורף, ולכן חשוב להיכנס לאחד המוסכים המורשים או למכון רישוי ולוודא שהרכב תקין. 

הולכי רגל

בחורף, תנאי הראות מקשים על הנהגים והולכי הרגל לראות את הדרך. לכן לפני חציית כביש חשוב לעמוד ולהסתכל לצדדים לכל הכיוונים ולהמתין עד שהכביש מתפנה. כאשר הכבישים והמדרכות רטובים, קיימת סכנת החלקה, לכן יש לחצות את הכביש בהליכה ולעולם לא בריצה. גם כשיורד גשם המתינו לאור ירוק ברמזור להולכי הרגל וודאו שהמכוניות נעצרו. מוטב להירטב מאשר להיפגע על ידי רכב. בחורף חשוב ללבוש בגדים בהירים, כמו צעיף לבן ולהצמיד מחזירי אור לבגד או לחפץ שנושאים.

במזג אוויר סוער, עשויות להתרחש תקלות במערכת הרמזורים ותנועת המכוניות תהיה בלתי סדירה ובלתי מבוקרת – לכן לפני שחוצים יש לבדוק את הכביש כפל כפליים או למצוא מקום אחר בו ניתן לחצות את הכביש בבטחה. כאשר הכביש רטוב, מרחק הבלימה של המכוניות גדול בהרבה מאשר בכביש יבש. לכן, יש להמתין עד שגם כלי הרכב הרחוקים יעברו ורק אז לחצות את הכביש. בחירת מקום מתאים לחצייה: במקומות שבהם אין מעבר חצייה קרוב – חשוב לבחור מקום שממנו אפשר לראות היטב את תנועת כלי הרכב מכל הכיוונים ומקום שבו גם הנהגים יכולים לראות אותנו בעת שאנו חוצים את הכביש. הגשם והבוץ על שמשות המכוניות חוסמים את שדה הראיה של הנהגים. לכן יש לשמור מרחק מקרבת מכוניות נעות או חונות: בכביש, בחצר הבית ובחניון.

רוכבי אופניים:

הגשמים והרוחות העזות בחורף מגבילים את הנראות והראות של רוכבי האופנים, פוגעים ביציבות במהלך הרכיבה ומקשים על רכיבה בטוחה. לכן, יש להימנע מרכיבה בימים גשומים וסוערים, ולנסוע בתחבורה הציבורית או ללכת ברגל.