איילת שקד
איילת שקדצילום: פלאש 90

במערכת הפוליטית מברכים על הודעת השר לשעבר בני בגין לפיה יופסק קידומו בכנסת של "חוק פרוואר" להסדרת ההתיישבות הבלתי חוקית של הבדואים בנגב.

יו"ר הקואליציה, ח"כ יריב לוין (הליכוד ביתנו), אמר כי "לאחר מאבק ארוך, מתווה פראוור במתכונתו הנוכחית השגויה מיסודה נבלם- וטוב שכך. אני כבר פועל על מנת לבסס מתווה חדש שעיקריו שמירה על אדמות הלאום ופינוי הפולשים. זאת תוך יישוב הבדואים ביישובים גדולים בעלי תשתית שתבטיח רמת חיים הולמת, כפי שמגיע לכל אזרח, וכן, הסדרה מיידית של התיישבות יהודית שתבטיח גם את זכותם של יהודים תושבי הנגב לדיור הולם".

יו"ר סיעת הבית היהודי, ח''כ איילת שקד, טענה כי יש לשנות את הצעת החוק ולא למשוך אותה לגמרי. "את ההתיישבות הבדואית צריך להסדיר. הממשלה לא צריכה להתקפל בגלל כמה הפגנות אלא להקשיב לחברי הכנסת שמציעים שינוים נכונים לחוק".

לדברי שקד, "פתרון בעיית הבעלות על הקרקע נותן מענה ל-10% מהבדואים בעוד שהסדרת ההתיישבות לכלל הפזורה לא תוכננה עדיין. חברי כנסת משמאל ומימין חברו על מנת להכניס לחוק את השינויים הנדרשים".

ח''כ אורית סטרוק (הבית היהודי) אמרה כי חוק ההסדרה במתכונתו הנוכחית הוא לא צודק ולא יעיל, כלשונה. "יש לברך על ההחלטה לגנוז אותו. ההחלטה היא ציון דרך חשוב בדרכה של הכנסת ומוכיחה שבהתנהלות פוליטית נכונה אפשר לתקן טעויות עבר ולשנות מהלכים שבטעות יסודם".

סגן שר החינוך, ח"כ אבי וורצמן (הבית היהודי), כתב בעמוד הפייסבוק שלו לאחר הודעתו של בני בגין כי "אסור להפקיר את הנגב. במתווה שהוצע היה בעיות ותנאים לא סגורים, לא הגיוניים ולא מידתיים שהיו מפקיעים מהמדינה אדמות רבות". וורצמן קרא לממשלה לגבש מתווה חדש ומקיף כדי לפתור את בעיית הנגב. "אל לנו לעמוד מהצד ולהיות עדים לכיבוש שטחים נרחבים של הנגב בידי הבדואים".

ח"כ דב חנין (חד"ש) הגיב להודעת השר לשעבר ואמר כי "בחודשים האחרונים ניהלנו, בכנסת ובציבור, מערכה מורכבת נגד חוק שמשמעותו המעשית היתה נישול וגירוד של אלפי אזרחים בדואים מכפריהם ומבתיהם. בתוך הכנסת קידמנו שיתופי פעולה חוצי מפלגות כדי להראות שקיימת חלופה צודקת ומעשית הרבה יותר.

"הצענו להשאיר בצד את סוגיית הויכוח על הבעלות שאין אפשרות לפתור אותה בתנאים הנוכחיים ולקדם במקומה מהלכים אמיתיים של הסדרה תכנונית הוגנת לכפרים הלא מוכרים תוך מתן פתרונות אמיתיים למצוקות הקשות שיש בהם היום. אני מקווה שזה יהיה סופו של פרק ארוך של עימות בין המדינה לבין האזרחים הבדואים ופתיחת דף חדש של הידברות איתם", הוסיף ח''כ חנין.

ח"כ מיכל רוזין (מרצ) אמרה בתגובה להחלטה לגנוז את הצעת החוק כי "אחרי שהבעירה את הנגב, ממשלת ישראל נזכרת להתחרט. אני נושמת לרווחה יחד עם תושבי הנגב, הבדואים והיהודים כאחד, לנוכח הדברים של בני בגין על הקפאת תוכנית פראוור. עכשיו הזמן להשקיע את הכסף שהמדינה תכננה לבזבז על נישול הבדואים מבתיהם, בחיבור היישובים למים, חשמל, ושאר התנאים הבסיסיים שכל אזרח בישראל זכאי להם".