מסתייעים בנגמ"שים
מסתייעים בנגמ"שיםצילום: דוברות מד"א

כוחות מד"א נערכו בכוחות מתוגברים למזג האוויר הקשה והצליח לספק מענה רפואי מקצועי ללמעלה מעשרת אלפים תושבים שפנו לעזרת הארגון מאז יום חמישי האחרון.

מנכ"ל מד"א, רמ"ג אלי בין אמר בהערכת מצב מיוחדת שקיים עם מטה מד"א: "רה"מ דיבר איתי לפני הערכת המצב וביקש למסור את מלוא הערכתו ואת הערכתה של ממשלת ישראל לכל עובדינו ומתנדבינו הפועלים גם בשעה זו בתנאי מזג האויר הקשים השוררים כאן. אני מודע למאמצים העילאיים שנעשו בימים האחרונים בכל זירה וזירה, על מנת להגיש סיוע לכל מי שנזקק לכך- ואני מבקש לומר שאני גאה בכם, עובדי ומתנדבי מד"א".

לדבריו, "מדובר במשימה לאומית, והוכחנו שאנחנו יכולים לעמוד בה בכבוד. מדובר בהתמודדות עם קשיים רבים, לעיתים בלתי אנושיים- ועדיין, הצלחנו במסירות אין קץ לעמוד לימין הציבור ולהושיט לו כל סיוע שנדרש. הציבור הביע את אמונו במד"א לפני מספר שבועות בסקר מיוחד שנערך בנושא, ואנו נמשיך להעמיד לזכותנו את האמון הזה ולשמור על בריאות תושבי ישראל. תודה לכולם".

החל מיום חמישי בבוקר ועד לשעה זו, טיפלו כוחות מד"א בלמעלה מ-5,200 נפגעים וחולים ברחבי הארץ.

למעלה מ-10,000 פניות התקבלו במוקדי מד"א 101 בירושלים ובצפון הארץ. בגזרת העיר ירושלים, בה מטפלים צוותי מד"א ביום רגיל בכ-250 נפגעים בממוצע, העניקו כוחות מד"א טיפול לכ-1,400 בני אדם, ואילו בגזרת צפת טופלו כ-100 חולים ופצועים.

צוותי מד"א פועלים בשיתוף פעולה עם כוחות צה"ל באזורים בהם רכבי החירום של מד"א, בעלי ההנעה הקדמית 4X4 אינם מסוגלים לעבור. במקרים אלה, רכבים צבאיים, בהם נמצאים כוחות מד"א, מגיעים עד לנפגע, ומחלצים אותו עד לאזור בו ניתן להעבירו לרכבי ההצלה של מד"א ומשם לבתי החולים.

בגזרת מבשרת ירושלים, פועלים לצד כוחות מד"א בשעה זו שני נגמ"שים וג'יפ סופה, בגזרת ירושלים פועלים עם כוחות מד"א 2 נגמ"שים, ג'יפ דיפנדר, ג'יפ סופה והאמר, ואילו בגזרת צפת פועלים עם כוחות מד"א 4 נגמ"שים.

ביום שישי הודיע מנכ"ל מד"א על פתיחתו של מוקד טלפוני מיוחד במד"א, שיפעל להעברתם של קשישים מביתם באזורים המושלגים לקרובי משפחה בסביבה או למקומות אחרים שיבחרו, על מנת לוודא כי לא יעבירו את שעות הסערה הקשה לבדם, ללא חימום.

מאז פתיחתו של המוקד המיוחד, העבירו כוחות מד"א למעלה מ-200 קשישים ומשפחות עם פעוטות שנותרו ללא חשמל, מזון ושתיה למקומות אחרים בערים אלה- שם ידאגו לכל מחסורם.

גם עכשיו- הקפידו על הנחיות הזהירות!!

במד"א שבים ומזכירים לציבור גם הערב את ההנחיות החשובות, שיאפשרו שמירה על חיי אדם בכל האזורים בארץ, בדגש על האזורים המושלגים והאזורים הקרים במיוחד.

הציבור מתבקש להימנע מנהיגה בשעות אלה על כבישי ישראל שבהם עלולה להיווצר קרה, היוצרת תנאי קרח על הכביש ומסכנת הולכי רגל ונהגים. שימו לב- הנהיגה בתנאים אלה מסוכנת יותר מנהיגה בשלג או בגשם- ועל כן יש להימנע ככל הניתן מנהיגה בשעות הקרובות על כבישי ישראל.

במקביל, הורה מנכ"ל מד"א לכלל דרג המנהלים בארגון לשוב ולתדרך בהנחיות נהיגה בטוחה את כל כוחות מד"א הנעים על הכבישים לצורך הצלת חיים.

בנוסף, במד"א מזכירים לציבור כי קיימת סכנה רבה גם בפגיעות קור. יש להקפיד להתלבש בשכבות חמות, להתעטף בשמיכות במידת הצורך ולהקפיד לשמור על טמפרטורת הגוף. יש להקפיד על הנושא במיוחד אצל קשישים ותינוקות, ולוודא כל העת כי חום גופם מספיק. במקביל, יש להקפיד שלא לכסות תינוקות בצורה מוגזמת, על מנת להימנע מחנק, חלילה.

שימו לב להיזהר גם מתנורי חימום פועלים העלולים לגרום לשריפה. יש להרחיק תנורים מבדים, מזרונים, מיטות, וכמובן מהישג ידם של ילדים. יש להציב את התנורים במקום יציב לבל ייפלו ויגרמו לשריפה.

במקומות בהם דולקת אש, יש להימנע מהרעלת CO. הימנעו מלהדליק אש בבית, שאינה לצורכי בישול. היזהרו שלא להשאיר תנורי גז פועלים באזורים סגורים למשך שעות רבות, שכן הם עלולים לגרום להרעלת CO.

יש להימנע ככל הניתן משהות במבנים ארעיים, דוגמת מבני פח וקראוונים, שעליהם עלול להצטבר קרח או שלג. מבנים אלה מצויים בסכנת קריסה, ועל כן יש להימנע מלשהות בהם במזג אויר סוער.

ברחבי הארץ נקרעו כבלי חשמל רבים, ובאזורים רבים מצויים על הקרקע כבלי מתח חשופים העלולים לגרום להתחשמלות. בכל מקרה של חשיפת מפגע בטיחותי חמור זה, יש ליצור קשר מיידית עם חברת החשמל במוקד 103, ולהרחיק את הציבור מלהתקרב לכבל הקרוע.

במקרה של התחשמלות, יש להקפיד על הנחיות הפעולה הבאות:

· יש להרחיק את הנפגע באמצעות כלי יבש שאינו מוליך חשמל ממקור הזרם.

· לעולם אין לגעת בנפגע בידיים חשופות או רטובות, שכן ההתחשמלות תועבר גם למחלץ.

· יש להזעיק מיידית את כוחות מד"א בחיוג למוקד 101 ולהישמע להנחיות המוקדנים.

· יש להשכיב את הנפגע על גבו ולבדוק אם מגיב לסביבה, והאם יש לו דופק ונשימה, במידה ולא- יש להתחיל מייד בפעולות החייאה!

מנכ"ל מד"א, רמ"ג אלי בין: "כוחות מד"א עומדים על משמרתם לאורך כל הסערה, וגם בשעות אלה. אני מבקש להודות לכל מתנדבי ועובדי מד״א בהם מתנדבי ארגוני ההצלה החרדיים הפועלים בשיתוף פעולה עם מד״א על שעשו הכול על מנת להציל חיי אדם״.