פרופסור ישראל אומן
פרופסור ישראל אומןהלל מאיר

חבר הכנסת ד"ר שמעון אוחיון (הליכוד ביתנו) מבקש דיון מהיר ומיוחד במליאת הכנסת ובוועדת החינוך בעקבות הדיווח ולפיו אוניברסיטת חיפה החליטה שלא להעניק תואר דוקטור לשם כבוד לפרופ' ישראל אומן בשל עמדותיו הפוליטיות.

ביומן ערוץ 7 הסביר חבר הכנסת אוחיון את עמדתו וטען כי הוא אינו מכיר אוניברסיטה שהעמדות שלה נקבעות על פי עמדות פוליטיות אלא כל אוניברסיטה ומוסד מחקר אמורים לטפח את המחקר המדעי כאשר המניעה היחידה להערכה וטיפוח שכזה יכול להיות רבב מוסרי או פלילי שדבק באישיות מסוימת, "אבל לשפוט על פי עמדות פוליטיות זה דבר חמור וחריג שאינו צריך להיות במוסד אקדמי".

אוחיון מקווה שבמידה והעניין יועלה לדיון במליאת הכנסת ובועדת החינוך או בועדת המדע והטכנולוגיה יהיה בכוחו ובכוח חברי כנסת אחרים לפעול "כדי שדבר כזה לא יקרה".

כשנשאל אם אדם מוכר ומוערך כפרופ' אומן יהיה נכון לקבל אות כבוד מאוניברסיטה רק בשל לחץ והשפעה פוליטיים, מבהיר חבר הכנסת אוחיון כי גם הוא סבור שפרופסור אומן אינו זקוק ללחץ שיגיע מצידו וכלל אינו זקוק להוקרה אך כחלק מהמאבק לקיומה של בחרה תקינה יש להיאבק ששיקולים פוליטיים לא יהיו נדבך בקבלת החלטה אודות הוקרה אקדמית כזו או אחרת.

בדבריו מזכיר אוחיון כי אוניברסיטת חיפה היא מוסד המתוקצב על ידי המדינה וככזה היא מחויבת לנהל את שיקוליה אך ורק על סמך התרומה האקדמית של האישים השונים ולא על פי עמדות פוליטיות כאלה או אחרות.

בדבריו מעלה חבר הכנסת אוחיון חשש שמא ההתנגדות להענקת האות בשל עמדה פוליטית תוביל בהמשך הדברים גם לאי קבלת אדם למשרה או תפקיד בעקבות שיקולים פוליטיים מסוג זה. "הכול צריך להישפט לגופו של עניין, האם מוסד אקדמי האמון על החקר המדעי מטפח אנשים על פי הקריטריון הזה ולא על פי עמדות פוליטיות".

אוחיון נשאל כיצד הוא מתייחס לכך שרק הוא מקרב חברי הכנסת נזעק לסוגיה. הוא עצמו מביע תקווה שמדובר בסך הכול בעוד תוצאה של מזג האוויר הסוער ולא מעבר לכך ובהמשך יצטרפו אליו עוד רבים שיתמכו בדרישתו. "אני מכיר אותם והם חרדים לעניין הזה. אני מאמין שהם עוד יצטרפו".

נזכיר את תגובת אוניברסיטת חיפה לפרשה כולה כפי שפורסמה בכלי התקשורת: "תהליך הבחירה במועמדים לקבלת תואר דוקטור לשם כבוד הוא תהליך בעל כמה שלבים, שרק בסופו מתפרסמים שמות המקבלים והנימוקים. תהליך זה טרם הסתיים, וכל הדיונים במהלך הדרך הם פנימיים ואינם לפרסום".

אוחיון מצידו מקווה שבדברים הללו פותחת האוניברסיטה פתח לחזרה בה מההחלטה והדברים עוד ישתנו בעתיד.