לומר את האמת. דני דנון
לומר את האמת. דני דנוןצילום: פלאש 90

סגן שר הביטחון, חבר הכנסת דני דנון, מסכם בראיון ליומן ערוץ 7 את סיורו אתמול (שני) בבקעת הירדן.

דנון חוזר על קריאתו למזכיר המדינה האמריקאי להגיע למקום ולהתרשם מנחיצותה של בקעת הירדן עבור ביטחון ישראל.

"בשבוע שעבר קיבלנו מושג לגבי הרעיונות שמגבשים בארה"ב לגבי המעברים בין ישראל לירדן. מדברים על נוכחות פלשתינית של משקיפים, על מזל"טים וכו', אבל מי שנמצא בשטח רואה בעיניים את החשיבות הביטחונית אסטרטגית של בקעת הירדן, מבין שרק נוכחות של צבא הגנה לישראל ושל הישובים היהודיים בבקעת הירדן זה הביטחון האמתי שלנו ועם כל הכבוד לטכנולוגיה ולרצונו הטוב של מזכיר המדינה האמריקאי אנחנו לא יכולים לסמוך על אף אחד אחר".

דנון דוחה את הניסיון האמריקאי להתוות מהלך בו תסתפק ישראל במשקיפים ישראליים ובאמצעי בטיחות שימנעו זליגת גורמי טרור עוינים מירדן לישראל. בדבריו הוא אף משווה את אנשי הרש"פ שיוצבו במעברים אלה לאנשי אל קעידה ואומר כי במידה וקרי יאות להגיע לביקור בבקעה ישאל אותו אם יהיה מוכן לקבל הצבת גורמי אל קעידה בנקודות מעבר הגבול שבין ארה"ב למקסיקו או עם קנדה. "איזו מדינה ריבונית תאפשר זאת? לארגוני טרור לעמוד במחסומים. הרי ברור לנו ששיתוף הפעולה עם המחבלים זה רק עניין של זמן ולא ירחק היום ונראה מעבר של נשק ומחבלים שעוברים מירדן לבקעת הירדן. אנחנו צריכים להיות מאוד תקיפים בנושא הזה ולומר גם לשותפתנו ארה"ב שבנושאי ביטחון אנחנו לא מתפשרים".

בדבריו דוחה סגן שר הביטחון גם את התפיסה האמריקאית המבקשת לראות ברשות הפלשתינית גורם ידידותי, פרטנר לשלום שניתן לסמוך עליו בזירה הביטחונית. הוא קובע כי "כסגן שר הביטחון אני יכול לומר בצורה בדוקה שהביטחון של תושבי ישראל הוא בזכות אנשי הביטחון והמודיעין הישראלים, השב"כ וכוחות נוספים. הם שמאפשרים את הביטחון. אוטובוסים לא מתפוצצים בגלל פעילות מודיעינית ואחרת של כוחות ביטחון ישראליים".

כשנשאל אם משמעות דבריו היא פיצוץ מעשי של המו"מ המדיני וביטולו לנוכח סרבנותה של ישראל, אומר דנון כי אינו מוכן לקבל את התפיסה לפיה אם ישראל אינה מקבלת ונכנעת לדרישות אבו מאזן הרי שהיא אשמה. "אנחנו מנהלים מו"מ אבל הפלשתינים דורשים שכל דרישותיהם יתקבלו. זה לא משא ומתן אלא מתן ומתן. אני מעדיף עימות באו"ם ולא מחבלים שמגיעים ממעברי הירדן אל מרכזי הערים".

דנון מוסיף וקובע כי יש לומר את הדברים בצלילות גם לאמריקאים. "צריך לומר את האמת גם למזכיר המדינה. אנחנו מתכוונים להישאר כאן לזמן רב וראינו בעלי תפקידים חשובים שבאים והולכים ולכן אסור לעשות את הטעויות שיעלו לנו ביוקר. הניסיון מוכיח. חתמנו בטקס יפה פעמיים על הסכמי אוסלו ובסוף הגיעו מחבלי חמאס. לא נשלם מחיר על טעויות כאלה גם אם המשמעות היא אי הסכמה עם ארצות הברית. נדע להתמודד עם זה".