חיילי הנח"ל החרדי
חיילי הנח"ל החרדיצילום: אהרון שטיינמץ
בצל הדיונים על גיוס החרדים: בגדוד הנח"ל החרדי (נצח יהודה) רושמים הישג היסטורי עם זכיית הגדוד בפרס הרמטכ"ל, בפעם הראשונה מאז הקמתו.

הפרס היוקרתי מוענק על הישגים יוצאי דופן ויצירתיות בתחום המבצעי. הזכייה בפרס מגיעה לאחר מספר ביקורות צה"ליות שנערכו בגדוד לבדיקת תפקודו של הגדוד במספר קטגוריות בדגש על איכותו המבצעית. בשבועות הקרובים צפויים חיילי הגדוד להשתתף בטקס חלוקת הפרס שם יוכרזו גם הישגיהם בקטגוריות הנבחנות במסגרת הפרס.

הפרס היוקרתי מצטרף לשני פרסים נוספים בהם זכה הגדוד החרדי בשבועות האחרונים. האחד, פרס ראש אגף טכנולוגיה ולוגיסטיקה (אט"ל) על היערכות ראויה לשבח של הגדוד בתחום הלוגיסטי, הכוללת תחזוקה ושמירה על ציוד. והשני, פרס מפקדת זרוע יבשה (מז"י) על היערכות ראויה לשבח בתחום הבטיחות תוך ריכוז מאמץ למניעת תאונות.

לצד זאת הגדוד מועמד לשני פרסים נוספים: פרס החינוך, בזכות תכנית חינוכית יוצאת דופן שנבנתה בשיתוף פעולה בין קצין החינוך של הגדוד לרבני עמותת הנח"ל החרדי, ופרס מפקדת קצין צנחנים וחיל רגלים ראשי (מקחצ"ר), על הצטיינות בשמירה על ביטחון בגזרה עליה אמונים החיילים החרדים.

בעמותת הנח״ל החרדי, השותפה עם צה״ל בהקמתו של הגדוד וביצירת התנאים המתאימים לחיילים החרדים מבחינה דתית, מציינים בסיפוק כי "גדוד הנח"ל החרדי הוא ההוכחה הטובה ביותר שכאשר מתחשבים בחרדים ומייצרים עבורם את התנאים המתאימים הם יגיעו להישגים גבוהים גם מבחינה מבצעית". בעמותת הנח"ל החרדי מוסיפים כי "כל זה נעשה למרות המתח שקיים בחודשים האחרונים בציבור סביב גיוס חרדים בעקבות המצב הפוליטי. המתח הזה מזיק לשילובם של חרדים בצה״ל והוא מיותר לחלוטין".

השנה רשם הגדוד גם עלייה חדה במספר המתגייסים אליו. בחודש נובמבר האחרון גויסו 286 חיילים חרדים, עלייה של 70% ביחס לגיוס המקביל בשנה שעברה. סך הכל גויסו השנה בשלושת הגיוסים 754 חיילים חרדים לגדוד 97 של הנח״ל החרדי. מדובר בעלייה של מעל 50% ביחס לגיוס בשנה שעברה. בדיון שנערך לאחרונה בכנסת בוועדת הכספים ציינו נציגי צה"ל כי לצד הגידול בגיוס לגדוד בשנה האחרונה חל גם שינוי מגמה ברקע המתגייסים. בזמן שבחלק מהגיוסים בשנים האחרונות חלק ניכר מהמתגייסים השתייכו לציבור הדתי לאומי, בגיוס של השנה האחרונה בין 80 ל-90 אחוז מהמתגייסים הינם בוגרי ישיבות חרדיות.