דובאי היהודיתחזקי עזרא

יש הרבה דרכים לפתוח את הסיפור על העיר דנייפרפטרובסק שבאוקראינה - ההיסטוריה היהודית, תקופת השואה, חייו של הרבי מילובביץ' בעיר, אבל נתחיל ממרכז מנורה, המרכז היהודי הגדול בעולם שמופיע ומציץ מכל פינה בעיר.

מרכז מנורה שנבנה על ידי אנשי עסקים נדיבים צבי-הירש בוגולובוב ואיגור קולומוייסקי מראשי הקהילה משתרע על למעלה מ- 36,000 מטרים רבועים של ארכיטקטורה מהיפים בעולם.

המרכז מורכב משבעה בנינים בצורת מנורה כרמז למנורה של המקדש בעלת שבעת הקנים. בתכנון הראשוני היה אמור כל בניין להאיר ביום אחד בשבוע ,ובשבת כל הבניינים היו אמורים להאיר.

המרכז כולל בתוכו מלון ברמה גבוהה ביותר ובעיצוב מודרני עם למעלה מ-80 חדרים וסוויטות, מרכז אירועים ענק לאלף איש, מוזיאון שואה מהגדולים בעולם, בית-חב"ד, קניון ובו חנויות ומסעדות כשרות, בית כנסת מפואר, מקוואות, מרכז רפואי ועשרות משרדי יוקרה הכוללים בנק וגלריות.

מי שעומד מאחורי המפעל האדיר הזה הוא רבה הראשי של דנייפרפטרובסק, שליח חב"ד הרב שמואל קמינצקי שנמצא ברשימת "פוקוס" בין 10 התושבים הזרים החזקים ביותר והמשפיעים על פיתוח המדינה.

בראיון לערוץ 7 מספר הרב קמינצקי על השליחות, "כאן זה הדובאי של העם היהודי. התחלנו במוזיאון שואה ואז התפתח לעוד בנין ועוד בנין ואני שמח למה שהגענו. בהתחלה טענו שהמתחם גדול ומדי יפה. אין מדי גדול ויפה אין כבר מקום פה מרוב פעילות בכל תחום או גיל. יהודים שגרו כאן ופחדו להיות יהודים היום מסתכלים מהחלון וכבר לא מפחדים ורואים שעם ישראל חי".

לאורך כל שדרת מרכז מנורה (הגלריה) מונצחים ומשוחזרים 16 חזיתות של בתי כנסת מתוך למעלה מ-50 שהיו בעיר. בשדרה יש מסעדות כשרות, בנק, סוכנות נסיעות, קוסמטיקה וחנות יודיאקה שהמוצר שהכי נמכר בה הוא חוט אדום. כל זה לצד מעליות (עם מזוזה בכניסה) שלוקחות אותך למשרדי יוקרה.

הרב קמינצקי מדגיש: "המקום של היהודים הוא בישראל. אנחנו קהילה שמעודדת עלייה. כדי לשמור על יהודים צריך לבנות בנינים יפים כדי שיהיו גאים ביהדותם ולא ילכו לאיבוד. מהבניין הזה אנחנו עוזרים לעליה לארץ ישראל ולמדינת ישראל לכן התעקשתי שהמשרדים של 'נתיב' והסוכנות היהודית יהיו כאן בבניין".

הרב קמינצקי עונה על הביקורת על השקעה וכסף רב במרכז יהודי בחו"ל.  "כל יום אני מגלה כאן עוד יהודי. מדינת ישראל משקיע במטוס F16 אחד שעולה יותר מכל מרכז מנורה שאולי יום אחד יגן על יהודים, אנחנו יום יום מגינים מכאן על מאות ואלפי יהודים שרוצים לחזור לשורשים שלהם, לדעתי זו השקעה מצוינת ואנחנו כבר רואים את התוצאות. כאן אין אנטישמיות, היהודים הולכים כאן ברחוב וגאים שהם יהודים", אומר הרב קמינצקי.

"בצעירותי, לפני השליחות, לא עזבתי את הרבי מילובביץ' כל התוועדות או שיחה הייתי נוכח", אומר הרב קמינצקי, "לרבי היה חשוב למנות כאן שליח יותר מכל מקום אחר בעולם. היה חשוב לו שכל חסיד חב"ד ידע על השליחות של ההורים שלו בעיר כאן".

הרב קמינצקי מתייחס גם להפגנות של תושבי אוקראינה אל מול הממשל בימים אלה, "אני מודאג מאוד. מי שעומד מאחורי המפגינים וחלק מהמפגינים הם אנטישמים ובלשון המעטה לא אוהבי יהודים.

נשיא אוקראינה הוא איש חזק ואני לא רואה אותו נכנע להם. הנשיא גם חבר של הקהילה ואנחנו ידידים טובים".