אריה אלדד
אריה אלדדפלאש 90

בראיון ליומן ערוץ 7 תוקף יו"ר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי, פרופ' אריה אלדד, את התנהלות המדינה מאז ימי לוי אשכול ועד ימינו אלה בכל הנעשה בהר הבית.

את הדברים אומר פרופ' אלדד בעקבות הדיווחים בתקשורת הזרה על תוכנו של דו"ח מבקר המדינה שבחן את נהלי האכיפה והמדיניות הישראלי סביב המתרחש בהר הבית, דו"ח שהוקפד לשמור אותו בחשאי גם מפני חברי כנסת ואישים בולטים אחרים, אך לאחר שתוכנו נחשף תובע אלדד דיון פומבי במסקנות העולות ממנו.

אלדד קובע כי מפרטי הדו"ח כפי שפורסמו בחו"ל וכפי שיכול כל אדם לעיין בהם עולה עד כמה עמוק המחדל המדיני בו נקטה המדינה כאשר הפקירה את הר הבית לידיו של הוואקף הממונה מטעם ממשלת ירדן, דהיינו ויתור ריבוני של ישראל על המקום, כהגדרתו של אלדד.

מוסיף פרופ' אלדד ומציין כי מהדו"ח עולה שעיריית ירושלים, רשות העתיקות או גורמי אכיפה אחרים אינם פועלים במקום והגורם היחיד המתפקד במרחב ההר הוא המשטרה הנמנעת מעימותים עם אנשי הוואקף מתוך רצון לשמר על יחסיה הטובים עם אנשיו של הארגון. כאשר זהו המצב אך טבעי הוא שהבניה הבלתי חוקית במתחם ההר נמשכת באין מפריע.

אלדד מזכיר בדבריו כי היועץ המשפטי לממשלה הורה להעביר לו מידע על כל עבירה על החוק על מנת שהוא עצמו יורה למשטרה כיצד לנהוג, אך מאחר והוא אינו מורה לפעול ולעשות דבר המשטרה נמנעת מלהעביר לו את המידע כלל ועיקר.

כשנשאל פרופ' אלדד אם הוא אינו יכול להבין ולקבל שיקול דעת שלטוני המבקש לרכוש לו שקט תמורת העלמת עין, הוא מבהיר כי שיקול כזה יכול היה להתקבל, גם אם לא בשוויון נפש, אם לא היה מדובר במקום החשוב ביותר לעם היהודי. "אפשר להחליט שמעלימים עין ממעשה של בדואי בנגב, אבל כאן זו הסוגיה החשובה ביותר. לא סתם כינה זאת ראש הממשלה הנוכחי 'סלע קיומינו', ואם דבריו אינם צפצוף הזרזיר, פטפוט ריק מתוכן, אז צריך להתייחס לכך בהתאם ולא לאפשר לוואקף להרוס את שרידי בית המקדש הראשון והשני ולא לבנות בנייה בלתי חוקית במקום".

אלדד מציין כי היו תקופות בהן האכיפה במקום הייתה טובה יותר, אך ערביי ירושלים הבינו את גודל אוזלת ידה של ממשלת ישראל והחלו לכרסם בריבונותה במקום, למנוע מפקחי העירייה להיכנס להר ופקחי רשות העתיקות נמנעים גם הם מכניסה ובמקום להסדיר את המתרחש במקום שולחים פקח שרואה את המעשים הבלתי חוקיים שנעשים במקום אך מעבר ללראות אותם אינו עושה דבר כדי למנוע אותם.

אלדד אינו מקבל את ניסיונות ההרגעה לפיהן בתקופה האחרונה קיימת אכיפה טובה יותר מבעבר בכל הנוגע להר הבית. לדבריו בדברים אלא יש מילים ריקות מתוכן ותו לא. "המצב רע מאוד. הם עושים בהר כבתוך שלהם", הוא אומר ומזכיר את צילומי הפיגומים שהציבו אנשי הוואקף על אבן השתייה מבלי שזכו להתייחסות כלשהי של מערכת האכיפה הישראלית.

"הציבור האמוני שהיה צריך להילחם בדבר בסערה אדירה מחכה למשיח. לא איכפת לו. לא עולים למקום", קובל אלדד המזכיר את דבריו של המשורר אורי צבי גרינברג ולפיהם עם ישראל ללא הר הבית אינו ישראל.