רפי איתן
רפי איתןצילום: פלאש 90

מפעילו של יונתן פולארד, השר לשעבר רפי איתן, סבור שהפעם, בניגוד לכל הפעמים האחרונות יניבו המאמצים הגלויים לשחרורו של פולארד פירות והוא אכן ישוחרר.

בראיון ליומן ערוץ 7 אומר איתן כי הפעם הוא רואה את הסיכוי לשינוי בעמדת הממשל האמריקאי "כפי שפוטין חנן אלפי אנשים וחודרקובסקי הוא אחד מהם שאותו הוא חנן שמונה חודשים לפני הזמן שממילא היה משתחרר, כך גם לגבי פולארד. ממילא עוד שנה ועשרה חודשים הוא הולך להשתחרר".

קביעתו זו של איתן מתבססת על האפשרות בחוק האמריקאי לחון את פולארד באמצע שנת 2015, כאשר ימלאו שלושים שנה למאסרו.

יצויין כי להערכת גורמים משפטיים, במצב הנוכחי אין לתלות תקוות באפשרות שפולארד ישוחרר ממילא ב-2015, זאת בין השאר בשל העובדה שעד כה נמנעה מעורכי דינו אפילו האפשרות לעיין במסמכים החסויים של הפרשה על מנת שיוכלו להגן על מרשם מפני טענות שקריות. כל זאת למרות שעורכי הדין מחזיקים בסיווג הבטחוני הנדרש לעיון במסמכים.

להערכת איתן אמנם מדובר בפרוצדורה של בקשת חנינה, פרוצדורה שאותה אמור פולארד לעבור ואמנם עדיין יכול הממשל האמריקאי לדחות בקשה שכזו "אבל אם מנתחים את עשרות השנים האחרונות זה לא קרה. בדרך כלל האסיר שהגיע בהתאם לגזר הדין של פולארד לשלושים שנה שוחרר. אין שום סיבה שהוא לא ישוחרר. אני מניח שאובמה במקרה הזה, בלחץ מתאים, ואולי קרי יתבע גם תמורה מתאימה, אני מניח שהפעם יש סיכוי סביר שהוא ישוחרר".

איתן מדגיש כי דבריו מתייחסים לשחרור עכשווי ולא רק לשחרור הצפוי ב-2015. "אני חושב שעכשיו הוא ישוחרר. עכשיו יש סיכוי סביר שהלחץ והמו"מ עם הפלשתינאים ומה שקרה עם סנאודן, הכול חובר יחד".

באשר לחשש הקיים שהאמריקאים דנים את פולארד בדין אחר מזה של שאר האסירים על מנת להוכיח את קשיחותם, מסכים איתן שאכן קיים חשש כזה אך בכל זאת הוא מוצא תקווה שהדברים ייראו אחרת בסופו של יום. "אמת ויציב שההחלטה שלא לשחרר אותו נבעה מהחלטת ראשי המודיעין שהכוונה שלהם הייתה שיראו וייראו, שלא יחזור על עצמו. הם מודים בכך, אבל בינתיים כל הנפשות במודיעין האמריקאי התחלפו ולחדשים אין את התחושה הזו של צורך ביראו וייראו".

כשנשאל אם הדרך הנכונה להפעלת לחץ ישראלי לשחרור היא פעולה שקטה או מהלך פומבי, אומר איתן כי היום מאוחר לחזור חזרה וגם אם מעולם לא היה שקט בסוגיה זו "היום צריך לדבר על זה בריש-גליה, בראש חוצות, ולומר את מה שאנחנו רוצים ולטפל בזה בצורה ישירה בין ראשי מדינה לראשי מדינה".

איתן מספר כי לא קיבל תגובה כלשהי למכתבו האישי לנשיא האמריקאי בדרישה לחון את פולארד, "אפילו לא 'קיבלנו את מכתבך, תודה'", הוא אומר וכשהוא נשאל אם אין בכך עלבון מסוים הוא משיב בחיוך: "אני רגיל...".