קנביס
קנביספלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן, קיבלה היום משר החקלאות ופיתוח הכפר, ח"כ יאיר שמיר, סקירה על פעולות משרדו, תכנית העבודה ואופן ביצוע תקציב המשרד.

בפתח הישיבה ציין היו"ר ברוורמן כי לפי מסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שהוכן לקראת הדיון, ניתן לראות שהפריון בחקלאות בעשור האחרון נמוך ביחס לפריון בענפים אחרים, רווחת החקלאים נשחקת ויש ירידה במספר החקלאים ובמספר המועסקים בענף.

היו"ר ביקש התייחסות השר לנושא מכסות החלב ולחשש שהגדלת התפוקות ברפתות תוביל להשתלטות של שותפויות כלכליות גדולות שיהרסו את הרפתות המשפחתיות. היו"ר התייחס גם לפיקוח על הגבינה הלבנה והשמנת ושאל האם לא כדאי לשנות את שיטת הפיקוח ולקבוע את המחיר שבו ימכרו המחלבות את המוצרים לרשתות השיווק, שכן התברר כי המחלבות נותנות הנחות לרשתות שלא מגולגלות לצרכן.

כמו כן התייחס היו"ר למבנה התמיכות, שלפי מסמך הממ"מ נעשה בצורה עקיפה ולא באמצעות תמיכות ישירות כמקובל במדינות המפותחות, וביקש לדעת האם הדבר נבחן במשרד.

השר שמיר התייחס באופן כללי לדברים ואמר כי המשרד מעוניין לקדם התייעלות בענפי החקלאות השונים, אולם צריך במקביל לשמור על החקלאות לצד חברה בריאה גם מבחינת המזון המיוצר בה.

מנכ"ל המשרד, רמי כהן, הציג את פעולות המשרד ואמר כי הייצור החקלאי עמד ב-2012 על כ-29 מיליארד שקל, אולם היצוא החקלאי הטרי עמד על 19% מהייצור (כ-5 מיליארד שקל) שהוא רק 2% מהיצוא הלאומי. כהן התייחס לסוגיית השימוש החורג של החקלאים בקרקע. לדבריו, השימושים החורגים הוגדרו על מנת להסדירם, והערב אמורה מועצת רשות מקרקעי ישראל לאשר זאת.

כהן הוסיף כי המשרד פעל להוריד את מחיר המים לחקלאים ועצר את מתווה הפחתת מספר העובדים הזרים בחקלאות. לדבריו, מחר אמור היה מספר העובדים הזרים לרדת ל-21,500, אך המשרד הוסיף אלף עובדים ומספרם יעמוד ממחר על 25,000.

כהן התייחס גם לפערי המחיר של הירקות והפירות ואמר כי המשרד מקדם את הקמת השוק הסיטונאי החדש, שיסייע בהוזלת המחירים. בנוסף אמר כהן כי המשרד פועל לאפשר הקמה של שווקי איכרים ומכירה מהשדה לצרכן. עוד אמר כהן כי בכוונת המשרד למנף כ-100 מיליון שקל מכספי קרן הפיצוי לנזקי טבע לחקלאים (קנט), על מנת להעמיד את הכסף כביטחונות לבנקים שיתנו אשראי של כמיליארד שקל לחקלאים.

עם זאת, רפרנטית חקלאות באגף התקציבים באוצר, מעיין נשר, התייחסה להצעה ואמרה כי הנושא נמצא בבחינה ראשונית בלבד. לדבריה, כספי קנט הם כספי מדינה. ח"כ יצחק וקנין העיר כי באוצר אולי שכחו שחלק מהכסף שייך לחקלאים.

ח"כ וקנין התייחס לענף באופן כללי ואמר כי חקלאות זה לא דבר מובן מאליו, והחקלאות בישראל מיוצרת כמעט ללא סיוע ממשלתי בהשוואה לאירופה. "הממשלה שיחקה עם מספר העובדים הזרים למשל, ובגלל חוסר הוודאות של החקלאים בשנים האחרונות רבים נטשו את הענף", אמר. לדבריו, גם כשהחלו לטפל במחירי המזון הלכו קודם לקחת מהחקלאים. הוא הוסיף כי הממשלה עצמה הפילה את הצעת החוק שהגיש לפיקוח על פערי השיווק של הירקות. ח"כ מיכל רוזין התייחסה לנושא סמכויות חוק צער בעלי חיים, ואמרה כי מבחינת המשרד זה יהיה נכון להעביר את הסמכויות למשרד להגנת הסביבה. ח"כ וקנין אמר בתגובה כי אם זה יקרה "לא יהיו יותר חקלאים במדינת ישראל". מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן, הצטרף לדברים ואמר ביחס להצעה להעברת הסמכויות כי מדובר בפופוליזם זול.

נציגת האוצר מעין נשר התייחסה לדברים שעלו בדיון ואמרה כי תקציב משרד החקלאות גדל באופן משמעותי בשנים 2013-2014, בסך של כ-200 מיליון שקלים. באשר לתמיכות לחקלאות אמרה נשר כי באוצר מסכימים שצריך לתמוך בחקלאות, אך כיום התמיכה נעשית בצורה עקיפה שהיא לא נכונה ולא טובה. וילן הגיב לדברים ואמר כי החקלאים היו מוכנים לעבור לתמיכה ישירה, בתנאי שהם לא ייפגעו כל פעם מקיצוצים רוחביים בתקציב או מקיצוצים לטובת צרכי הביטחון.

המנכ"ל כהן התייחס גם לנושא גידול קנאביס רפואי ואמר כי השר חושב להכניס את הקנאביס כגידול למועצת הצמחים, כדי לאפשר לחקלאים גידול בכמות שתהייה משתלמת. היו"ר ברוורמן סיכם את הדיון ואמר כי על אף הקשיים בענף הוא התרשם שהשר פועל לקידום החקלאות ולהחזיר את הצבע ללחיים של החקלאות והחקלאים.