אילוסטרציה
אילוסטרציהפלאש 90

אל מערכת ערוץ 7 הגיעה סיפורה של משפחה תושבת אשדוד שחייה הפכו לסיוט מאז הפך הבית הסמוך לביתם לבית גמילה עצמאי לנרקומנים נוצרים.

בשיחה עם ערוץ מספר אבי המשפחה החושש להזדהות בשמו המלא מטעמים מובנים כי הבית הסמוך לביתו הושכר לאדם שבחר לכנס למקום עובדים זרים נוצרים ולטפל בהם. בשלב מאוחר יותר התברר כי האיש הפך את המקום למעין מוקד לגמילה מסמים עבור נרקומנים נוצרים תוך שהוא עושה במקום גם שימוש לצרכים דתיים.

חיי המשפחות השכנות הפכו לסיוט כאשר המבקרים במקום החלו מטרידים ומאיימים על העוברים והשבים והשכנים, בהם גם בני המשפחה המדוברת החוששים בין השאר מהידבקות ממחלות שעשויים השכנים החדשים שלהם לשאת על גופם.

עוד מוסיף אבי המשפחה ומספר כי אל הבית הקטן נכנס למעלה מעשרים נוצרים, ככל הנראה עובדים זרים מארצות חבר העמים, ואלה מתחלפים באחרים אחת לשלושה חודשים, ככל הנראה בעקבות הטיפול הניתן להם במקום.

מי שמנהל את המקום ושכר אותו מבעליו לטובת הנרקומנים ולטובת ה"טיפול" בהם הוא ככל הנראה נוצרי מיסיונר, כפי שעולה מהתבטאויות אינטרנטיות שפיזר ברחבי הרשת.

המשתכנים בדירה מונעים מכל אדם להתקרב אליה או להיכנס למקום ללא רשותם ולדברי השכן המתלונן גם רשויות הרווחה והבריאות שנקראו לטפל במתרחש מצאו את דלת המקום סגורה כשהם מנועים מלהיכנס לבית.

אבי המשפחה המתלוננת מספר כי לנתונים אודות המתרחש בבית הגיע בתום עבודת בילוש וכאשר פנה לבעל המקום שכאמור השכיר אותו לחשוד כמיסיונר המענה שקיבל היה 'אני לא יודע מה קורה שם. אני רק השכרתי את המקום. אין לי קשר למה שמתרחש שם".

יצוין כי תלונתו של אבי המשפחה בעיריית אשדוד הובילה לפנייה למשרד הרווחה וזה השיב כשדיווח על ביקור של פקחי המשרד במקום והתוצאות שנגלו לעיניהם.

במכתב הסיכום של ביקור פקחי משרד הרווחה, מכתב שנכתב על ידי תמי דיסקין, מפקחת מחוזית בשירות לטיפול בהתמכרויות, נכתב כי "בעקבות פנייתך בתאריך 31/10/13 בנוגע לבדיקת מסגרת לא מוכרת או מאושרת מרכז לבריאות צעירים הר נבו, נמצא כי המסגרת אינה מוכרת ואין לה רישיון לטיפול בנפגעי סמים , ועל כן, התקיים ביקור פיקוח לבדיקת מהות המסגרת בתאריך 4/12/13".

לאחר שהמכתב מפרט את שמותיהם ותפקידיהם של המפקחים שביקרו במקום בהפתעה ובהם מפקחת מחוזית של השירות לטיפול בהתמכרויות, נכתב כי "מדובר במבנה דו קומתי הנמצא בשכונת מגורים בעיר אשדוד. אין שלט או סימן זיהוי מחוץ לבית. לפתח המקום מובילה דרך סלולה. הביקור התקיים בחדר קומת הכניסה בלבד. בקומה העליונה נצפו אנשים נוספים אולם לא ניתן היה לשוחח עימם".

"בזמן הביקור נכחו שלושה אנשים דוברי רוסית. הפיקוח ביקש לשוחח עם מנהל המסגרת ומר ארטיום ויליתצ'קה אשר דובר רוסית הזדהה כמנהל המסגרת. שני אנשים נוספים נכחו במקום ותרגמו לשפה האנגלית. לשאלתנו מה משמשת המסגרת נענה כי המבנה משמש כאכסניה לתיירים מרוסיה השוהים במקום שלושה חודשים. המסגרת אינה מקום טיפולי ואין בו תוכנית טיפולית, לא מתקיימות שיחות פרטניות או שיחות קבוצתיות".

עוד מספרת דיסקין במכתב הסיכום שלה כי במענה לשאלת המפקחים "נמסר כי לדיירים בעברם הרחוק הייתה בעיית סמים, אולם הם טיפלו בה עוד ברוסיה והנושא אינו מעסיק אותם יותר ואינו מטופל".

גם בביקור זה סירבו משתכני מבנה לפקחים להיכנס אליו, ועל כך כותבת דיסקין כי "הם סירבו לבדיקת חדרי המסגרת ולעלייה לקומה השנייה בטענה שעורך דין מסר להם שאסור לאף אדם להיכנס למסגרת".

ממכתבה של דיסקין עולה כי לאחר הביקור נמשכו הניסיונות להתחקות אחר המתרחש במבנה ובניגוד להצהרות קודמות נאמר על ידי האחראי כי מדובר במסגרת טיפולית כלשהי ולאחר שהובהר לו כי עליו לקבל לשם כך אישור מיוחד הוא הביע את רצונו להגיש בקשה להפעלת מסגרת לטיפול בנפגעי סמים. במועד מאוחר יותר פנה האחראי לד"ר דבורה אלטוס, המפקחת הארצית על מוסדות טיפול, וזו הורתה לו לפנות לרשות למלחמה בסמים על מנת לפתוח בהליכי רישוי למוסד טיפולי.

מעיריית אשדוד נמסר כי מעבר לטיפול המתועד במכתבה של האחראית מטעם משרד הרווחה "הנושא נבדק גם ע"י מחלקת הפיקוח על הבנייה, שביקרו כמה פעמים בנכס וגבו עדויות מהמעורבים. בשלב זה מתגבש דו"ח עבירה ועם השלמת יתר הדרישות יועבר התיק לטיפולה של המחלקה המשפטית".

במשפחת השכנים וככל הנראה גם אצל תושבים נוספים בשכונה החוששים להתלונן ובוודאי להזדהות מקווים שהסוגיה תיפטר במהרה וניתן יהיה לנוע בחופשיות בשכונה ללא חשש, הטרדות או איומים.