היריד בטבריה
היריד בטבריהצילום: ששון תירם

לראשונה השתתפו מעל 500 תלמידות י"ב ממחוז הצפון ביריד מקומות שירות באולפנית טבריה. ירידים נוספים צפויים להתקיים בשבועות הקרובים גם בירושלים, בבאר-שבע ובבית דגן.

היריד התקיים בשיתוף פעולה בין מנהלת השירות האזרחי-לאומי, מינהל החמ"ד והאגף לשירות לאומי במשרד החינוך, והציגו במסגרתו את מקומות השירות, הגופים המוכרים וגופים מפעילים גדולים בשירות הלאומי.

בעקבות תלונות רבות שהגיעו למנהלת בנושא, הובילה המנהלת מהלך לשיפור תהליכי המיון והשיבוץ לשירות. המהלך כלל ועדה מקצועית לנושא, שכללה את נציגי משרדי הממשלה הרלוונטיים, הגופים המוכרים והמפעילים בשירות הלאומי ונציגי מתנדבים והורים, והמליצה על רפורמה מקיפה בנושא.

כמענה להתרוצצות המוגזמת בין מקומות שירות בכל רחבי הארץ ובזבוז כספים רבים וימי לימודים לשם כך, הוחלט במנהלת על קיום ירידי מקומות שירות באופן קבוע בתחילת השנה ובמהלכה, במסגרתם ייחשפו המועמדים לשירות להיצע הנרחב של מקומות השירות בתחומים השונים.

עוד הוחלט במנהלת, כי יתקיימו מספר ירידים בחלוקה למחוזות שונים ברחבי הארץ, וזאת על מנת לאפשר לשמיניסטיות להגיע בקלות לירידים הקרובים לביתם, מבלי להתרוצץ בכל רחבי הארץ כדי להתרשם ממגוון המקומות, אשר בסופו של תהליך יידרשו לבחור רק אחד מהם לשם ביצוע השירות. המהלך הוצג ע"י מנכ"ל המנהלת לשר לאזרחים ותיקים הממונה על השירות האזרחי-לאומי, ח"כ אורי אורבך, אשר בירך על היוזמה.

במסגרת היריד, חילקה מנהלת השירות האזרחי-לאומי חומרי מידע בנושא הנהלים ותנאי השירות והסבירה לתלמידות על הזכויות וההטבות המוקנות למתנדבות בשירותן. התלמידות נפגשו גם עם נציגי העמותות ומקומות השירות והתרשמו מקרוב על אופי המקומות, סוג הפעילות המבוצעת בהן וסגנון האנשים מולם יבחרו לשרת את המדינה במשך שנה שלמה מחייהן.

מענה נוסף לנושא ניתן באמצעות הנחייה אותה הוציאה המנהלת לאלפי הגופים המפעילים מתנדבים בשירות הלאומי, לפיה כל מקום שירות יזמין את המועמדת לראיון או לפגישה פעם אחת בלבד. במידה ויהיה מעוניין במפגש נוסף, מקום השירות יממן את נסיעות המועמדת.

שר-שלום ג'רבי, מנכ"ל מנהלת השירות האזרחי-לאומי: "זהו צעד משמעותי נוסף במהפכת המיונים והשיבוצים לשירות האזרחי-לאומי עליה הכרזנו. אני מודה לראש החמ"ד, הרב ד"ר אברהם ליפשיץ ולמנהל אגף השירות הלאומי במשרד החינוך דוד פלבר, על שיתוף הפעולה המוצלח, למען הקלת תהליך הקליטה לשירות של המתנדבים, התורמים כה רבות לחברה הישראלית ולמדינת ישראל".