בית כלא גלבוע למחבלים
בית כלא גלבוע למחבליםצילום: פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) בקריאה ראשונה את הצעת חוק ייצוג אסירים בהליכי הפרדה.

המצב כיום מאפשר להחזיק אסיר בנפרד מכלל האסירים, וזאת מטעמים של ביטחון המדינה, ביטחון בית הסוהר ושמירה על שלומם או בריאותם של האסיר או של אסירים אחרים. על פי הפקודה, החזקתו של אסיר בהפרדה עד לתקופה של חצי שנה הינה עניין שבסמכותו המינהלית של בית הסוהר. לשם הארכת ההפרדה מעבר לכך, נדרשת החלטה של בית המשפט המחוזי.

הצעת החוק קובעת כי בכל מקרה שבו מבקשות רשויות הכליאה להאריך את החזקתו של אסיר בהפרדה מעל לחצי שנה, ייוצג האסיר על ידי סניגור שיביא את מכלול העובדות בפני בית המשפט לשם קבלת ההחלטה.

ח"כ חנין אמר היום כי "הבידוד הינו אמצעי כליאה וענישה הפוגע קשות בכבודם ובמצבם הפיזי והנפשי של האסירים. תנאי הכליאה הפיזים הקשים על פי דו"ח הסנגוריה, הבידוד הכפוי והמחסור בטיפול סוציאלי ורפואי כמו גם בזמינותם של שירותי שיקום פוגעים באסיר ובשיקומו בעתיד ובכך גם בחברה כולה. ההחזקה בהפרדה היא חוויה קשה וטראומטית לאסיר".

חנין סיפר כי האסיר בהפרדה מצוי 23 שעות ביממה לבד בתאו, ללא תעסוקה, ללא השתלבות במסגרות חינוכיות וטיפוליות וללא מגע אנושי מעבר להחלפת דברים מינימלית עם הסוהרים, "מחקרים מלמדים כי הכליאה בהפרדה יוצרת אצל האסיר תגובות פסיכוטיות עמוקות, וכי ככל שעובר הזמן, ישנו חשש כי תיגרם לו פגיעה נפשית ארוכת טווח. לפיכך, דרושה ביקורת שיפוטית אפקטיבית על ההפרדה, וייצוג משפטי ראוי הוא חיוני להתקיימותה".

חנין הוסיף כי מנתונים שהתקבלו משירות בתי הסוהר עולה כי עשרות אסירים מצויים בכל עת בהפרדה, וחלקם מצוי בהפרדה במשך תקופות ארוכות ביותר, עד כדי שש, שבע, שמונה ואף שלוש-עשרה שנים ברציפות. נתונים מדאיגים אלו מעוררים חשש כי הדיון בפני בית המשפט בהעדר ייצוג אינו משרת כראוי את מטרתו להגן על זכויות האסירים ולפקח על השימוש בסמכות ההפרדה על ידי רשויות הכליאה.