מזרח ירושלים
מזרח ירושליםצילום: פלאש 90

נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, המליץ היום (שלישי) לאגודה לזכויות האזרח למשוך את העתירה נגד הפעלת המאבטחים היהודים במזרח ירושלים המופעלים על ידי משרד השיכון.

האגודה, בשיתוף עם ערביי האזור, דרשה כזכור בעתירה להפסיק לאלתר את הפעלתם של כ-350 מאבטחים פרטיים השומרים על אלפי התושבים היהודים המותקפים מעת לעת ע"י ערבים.

בעתירה נטען כי המאבטחים הפרטיים מעכבים ערבים חשודים וכי מדובר בפעילות שאינה חוקית. "המסתובבים בפטרולים עם נשק, יש להם חזות של בעלי סמכות. השאלה היא כיצד זה נתפס על ידי אזרח שהולך ברחוב? האם זה לא תפקיד המשטרה לאבטח את הציבור הרחב בסמטאות?", שאלו העותרים.

המדינה, בשם משרד השיכון, השיבה לעתירה וציינה כי כי אין שום עילה להעביר האחריות על אבטחת האזור למשטרת ישראל. בתשובה נאמר כי סמכות הממשלה היא סמכות רחבה וגם אם ניתן לסבור כי ניתן להטיל את האחריות על משרד אחר הרי אין בכך לפגום בהחלטה להשאיר את האבטחה בידי משרד השיכון.

המדינה ציינה בתשובתה כי לא הועלתה אף טענה מצד העותרים כי הם נפגעים בצורה כזו או אחרת מכך שהאחריות לנושא מצויה במשרד הבינוי והשיכון. בתשובה הודגש כי עיקר פעולות המאבטחים הינה אבטחת מתחמים בהם מתגוררים יהודים. "למאבטחים מוקנית הסמכות מכוח החוק לשמירה על בטחון הציבור ופעילותם נמצאת בדלת אמות החוק המסמיך. כמו כן משימת הליווי הרגלית והרכובה מבוצעות בהתאם להנחייה משטרתית מפורשת והיא הקובעת לאחר ניתוח האיומים הרלוונטיים".

השופט גרוניס כאמור הודיע היום לעותרים כי הוא ממליץ להם למשוך את העתירה והעניק להם שהות של 48 שעות לעשות זאת בטרם יפסוק בעתירה.