בתי משפט
בתי משפטThinkstock

תפקידה העיקרי של הרשות השופטת (מערכת בתי המשפט על הערכאות השונות והמגוונות בה) היא להבטיח את שלטון החוק ועשיית הצדק כפי שהוא עולה מן הדין המהותי (המצב המשפטי הנגזר מן החוק והפסיקה).

אולם הליכים משפטיים הם מטבעם סבוכים. מסיבה זו מגלים פעמים רבות מי שנזקקים להם כי קצרה ידם מלהשיג את המימון הדרוש כדי להבטיח ייצוג הולם וטיפול נאות בעניינם. קושי זה עשוי לעיתים להביא לעיוותי דין של ממש. במוסדות אקדמיים רבים, בהם לומדים גם משפטים, הוקמו קליניקות משפטיות כדי לסייע למי שמתקשים לממן טיפול משפטי מקצועי בעניינם.

איך פועלת קליניקה משפטית

בהמשך יורחב על התחומים הרבים שלצורך התמודדות משפטית בעניינם קמו קליניקות משפטיות אולם על אף ההבדלים הגדולים בתחום עיסוקם חולקות כל הקליניקות המשפטיות בסיס משותף בדמות אופן הקמתן ומנגנון פעולתן.

קליניקות משפטיות, מעצם הגדרתן, הם גופים הקמים בתוך פקולטה למשפטים (במוסד אקדמי כלשהו).
העוסקים במלאכה הם רובם סטודנטים בפקולטה אך בראשם עומד תמיד בעל מקצוע מוסמך, בין אם בדמות מרצה מסגל הפקולטה או עורך דין מקצועי. הסטודנטים פועלים בהתנדבות, פעמים רבות כך עושים גם בעלי המקצוע המפקחים עליהם אשר גם אם הם זוכים לקבל שכר עבור שעות עבודתם גובהו מינימאלי.

ישנן קליניקות בהן הפעילות כולה מתנהלת תחת חסות המוסד האקדמי אולם ישנן כאלה בהן הסטודנטים המתנדבים נשלחים להשמות חוץ, כך למשל קליניקות לייצוג בהליך פלילי המתנהלות בשיתוף הסנגוריה הציבורית (הסטודנטים מסייעים לנאשמים בתיקים הנמצאים בטיפול הסנגוריה).

הקליניקות מעניקות את שירותיהם לכלל האזרחים ללא תשלום. אין פלא שרבות מהקליניקות מוצאות עצמן מוצפות פניות, עומס זה מחייב קביעת קריטריונים באשר למי זכאים ליהנות משירותי הקליניקה המשפטית.
בדרך כלל השיקול המרכזי נוגע למעמדם הסוציו-אקונומי של הפונים כאשר השאיפה היא להעניק תמיכה למי שמתקשים לעמוד על זכויותיהם בכוחות עצמם.

תחומי הפעילות והיקפה

כמעט בכל האוניברסיטאות והמכללות בישראל בהן יש פקולטות למשפטים פועלות קליניקות משפטיות. ברבים ממוסדות אקדמיים אלה הוקמו מספר קליניקות כשכל אחת מייחדת את פעילותה לתחום מסוים.

כך למשל בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב יש קליניקה משפטית המסייעת בנושאי דיור והתחדשות אורבאנית (בעיקר למעוטי יכולת בתל אביב-יפו), קליניקה לזכויות אדם (מעניקה ייצוג בבתי משפט לאוכלוסיות חלשות), קליניקה המסייעת למעוטי אמצעים להתמודד עם הליכים פליליים המתנהלים נגדם, קליניקה משפטית לזכויות עובדים, קליניקה לזכויות פליטים, קליניקה הפועלת בתחום ההגנה על הסביבה ועוד.

קליניקות במגוון נושאים נוספים פועלות בפקולטות במוסדות אחרים, ביניהן זכויות ושיקום אסירים, זכויות המיעוט הערבי, זכויות נשים, סיוע לבני נוער, משפט מנהלי (שחיתות וחוסר צדק של גופי ממשל), יזמות עסקית, הגנה על בעלי חיים ועוד.

המוסד האקדמי המוביל במספר הקליניקות המשפטיות הוא המרכז הבינתחומי בהרצלייה, לא פחות משש עשרה קליניקות משפטיות הוקמו בו. ביניהן כאלה שלא ניתן למצוא דוגמתן במקומות אחרים, כגון קליניקה לסיוע לניצול שואה, לחופש המידע, להגנה על חושפי שחיתויות, לזכויות אנשים עם מוגבלות שכלית ועוד.

תועלת כפולה, קידום ערכי שוויון וצדק לצד הקניית ניסיון מעשי לסטודנטים

למרות שתמיד ניתן לעשות עוד הרי אי אפשר שלא להתרשם מהיקף ההירתמות לעשייה למען החברה ושלא למטרות רווח, כפי שזו מתבטאת בפעילות הקליניקות המשפטיות הרבות.

נראה כי היקף הפעילות מתאפשר הודות לשילוב ייחודי לתחום זה בו נהנים גם הזוכים לקבל שירותים משפטיים בחינם אך גם אלה המעניקים אותו.

סטודנטים הנוטלים חלק בפעילות בקליניקות משפטיות צוברים ניסיון מעשי עוד בטרם סיימו את לימודיהם, ניסיון זה מעניק להם תובנות על עבודתו של המשפטן וכן יתרון מסוים בצאתם לשוק העבודה.