להעלים. כסף
להעלים. כסףפלאש 90

בית המשפט העליון קיבל היום (שני) את ערעור המדינה על החלטת בית המשפט המחוזי להעניק פיצוי על סך 50 אלף ש"ח ל"ילדי טהרן" מתוקף הסכם השילומים עם גרמניה.

השופטים קבעו עוד כי כסף שכבר שולם בהתאם לפסק דין הקודם לא יושב ויישאר בידי הניצולים.

"ילדי טהרן" הם ניצולי שואה ילידי פולין שברחו מהכיבוש הנאצי עם משפחותיהם לחלק המזרחי של פולין, תחת שליטת ברית המועצות. הסובייטים הגלו אותם מזרחה, שם הצטרפו לצבא הגולים הפולנים שכונה "צבא אנדרס" על שם מפקדו.

צבא אנדרס והפליטים היהודים שבו הועברו לטהרן שבאירן, ושם חיו הילדים במחנה של הסוכנות היהודית, אותו ניהלה צפורה שרתוק רעייתו של משה שרתוק, לימים ראש הממשלה השני משה שרת. עם עלייתם לארץ נקלטו הילדים במסגרת "עליית הנוער".

עד שנת 1997 לא הוכרו ילדי טהרן כניצולי שואה ולא זכו לקבל מהמדינה כספים ולו גם מכח "חוק נרדפי הנאצים". בשנת 2004 הגישו הניצולים תביעה לקבלת פיצויים. בסיכומיהם בבית המשפט המחוזי הם טענו כי "לא זכו מעולם לפיצוי אישי או אחר מכח הסכם השילומים, למרות זכאותם".

בשנת 2011 בית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל את תביעתם ופסק כי על המדינה לשלם 50 אלף שקלים לכל אחד מהם.

נציגי המדינה ערערו על ההחלטה ואמרו כי "ספק רב אם טענת אזרח כנגד הסכם מדיני שחותמת מדינתו עם מדינה אחרת, יכולה לספק לו עילת תביעה אישית". השופטים רובינשטיין, נאור וארבל קיבלו את הערעור, למרות שמתחו ביקורת חריפה על יחס המדינה לניצולי השואה וכתבו בהחלטתם כי עליה לשפר אותו כל עוד הם עדיין חיים בינינו.