הרב אלי בן דהן
הרב אלי בן דהןהלל מאיר

סגן השר לשירותי דת, הרב אלי בן דהן (הבית היהודי), מקדם מהלך אשר יאפשר לראשונה מזה 11 שנים, לבחור רבני מושבים ומועצות אזוריות, בהתיישבות החקלאית.

במשרד לשירותי דת הצטברו קרוב ל-200 בקשות לרבנים מצד מושבים ויישובים. מדובר על מושבים ומועצות אזוריות, בהם אין רב מכהן הנושא בתואר רשמי.

המינויים לא יצאו לפועל ב-11 השנים האחרונות כתוצאה ממחלוקת עם משרד המשפטים ומשרד האוצר, אך מחלוקת זו הגיעה לכדי פתרון בשבועות האחרונים בהובלתו של סגן השר. 

בנוהל הנוכחי, מודל ההעסקה של רבני ההתיישבות החקלאית יהיה שונה מרבני ערים, בעיקר בשני תחומים: חובת דיווח ומינוי על ידי הקהילות עצמן.

מבחינת מינוי הרב, המגמה היא, על פי סגן השר בן דהן, לתת לקהילה עצמה את היכולת והאחריות למנות רב ומשום כך רוב חברי הגוף הבוחר את הרבנים הם נציגי היישוב או המושב עצמו.

לראשונה יצטרכו רבני התיישבות חקלאית לדווח אחת לחודש על חופשות וימי מחלה ואחת לשלושה חודשים על שירותי היהדות שסופקו על ידם במהלך כל אותה תקופה. זאת בניגוד למה שקיים במקומות אחרים, שם הם אינם חייבים כלל בחובת דיווח על חופשות, נסיעות לחו“ל או עדכון שוטף על פעילותם בקהילה.

בנוהל החדש גם מוגדרים התפקידים שמחויב רב ישוב למלא כחלק מתפקידו, ביניהם: הנהגה רוחנית המכוונת למגזרים השונים בקהילה, השתתפות ברוב התפילות, מתן מענה לשאלות הלכתיות, השתתפות באירועים ציבוריים ביישוב וליווי בני הקהילה במעגלי החיים - מהברית ועד למוות חלילה.

עוד צוין בנוהל כי "פעילותו של הרב בתחומים אלו (של ארגון שיעורים ופעילויות) צריכה להיות משמעותית תוך גילוי יוזמה ויצירתיות".

חובת הדיווח שנקבעה לרבני ההתיישבות החקלאית, ממשיכה את המגמה של סגן השר להסדיר את תחום העסקת הרבנים, כאשר בשבוע שעבר הוא הפיץ תזכיר חוק, בהסכמת הרב הראשי ואיגוד רבני ישראל, המבקש להקים ועדת בירור שתברר מקרים בהם רב אינו מתפקד כלל או שאינו מתפקד כראוי והיא תוכל להמליץ לשר הדתות להעביר רבנים מתפקידם, במידה ותמצא שהם אינם ממלאים את תפקידם.

סגן השר לשירותי דת, הרב אלי בן דהן, אמר כי "אנחנו משלימים היום את מהפכת המסורת היהודית בהתיישבות החקלאית. קיבלנו קרוב ל-200 פניות של מושבים ויישובים שמעוניינים להעמיק את החיבור למסורת ישראל. זהו נדבך חשוב במהפכות בשירותי הדת שנועדו להפוך את שירותי הדת לידידותיים ונגישים יותר לכולם.

"בעזרת ה' נזכה למנות בשלב הראשון חמישים רבנים במושבים ובמועצות האזוריות, שיעניקו שיעורי העמקת יהדות ויתחברו לקהילה שבה יכהנו. זו תוצאה של חודשים של עבודה מאומצת של העובדים החרוצים במשרד לשירותי דת", סיפר הרב בן דהן והוסיף "אנחנו מרחיבים את שירותי הדת מעבר לערים הגדולות במרכז הארץ להתיישבות בנגב, בגליל וביהודה ושומרון".