פח זבל
פח זבלצילום: פלאש 90

נושא איכות הסביבה נמצא על סדר היום מזה מספר שנים והתודעה בקרב הציבור לנושא זה הולכת וגדלה.

מכון התורה והארץ, העוסק עשרות שנים בנושאי חקלאות על פי התורה, הוציא בימים אלו ספר חדש העוסק בהסתכלות התורנית על שמירת הסביבה.

עורכי הספר "תורת הארץ והסביבה", מסבירים כי נושאים העולים על סדר היום בענייני איכות הסביבה, נידונו על ידי חז"ל כבר לפני אלפי שנים. דוגמא לכך היא המשנה במסכת בבא בתרא בה נכתב "מרחיקין את האילן מן העיר עשרים וחמש אמה, ובחרוב ובשקמה חמשים אמה", זאת משום 'נויי העיר', כדברי רש"י, "לפי שנוי לעיר כשיש מרחב פנוי לפניה". וכן דוגמאות נוספות.

בספר ישנם מאמרים מגוונים מרבנים שונים בהם התערבות האדם בטבע מאת הרב יעקב אריאל, סדר עדיפויות במצוות יישוב ארץ ישראל מאת הרב שלמה גורן זצ"ל, עצי פרי ברשות הרבים, פיצויים על הפקעת קרקעות, מיחזור, הלכות שכנים ועוד.

כמו כן ניתן למצוא בספר מאמרים בנוגע למצוות השמיטה הקרבה ובאה, חלה, תרומות ומעשרות והאכלת בעלי חיים. בספר אחד עשר פרקים שונים בנושאי ארץ ישראל ולסיום צורף מאמרו של הרב גבריאל קדוש העוסק בענייני קבורה בקומות.

נראה שאפשר לסכם את הספר במשפט של עורך הספר, "לא רק שהעיסוק בשמירת הסביבה אינו סותר את תורתנו הקדושה, אלא התורה מחייבת את שמירת הסביבה".