שר הכלכלה נפתלי בנט
שר הכלכלה נפתלי בנטצילום: פלאש 90

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (ראשון) את הצעת החוק לביטול הכפילות בכהונת הרבנים הראשיים לישראל, וזאת במטרה להביא למצב בו יהיה בישראל רב ראשי אחד, ללא תלות בעדת המוצא שלו (ספרדי או אשכנזי).

הרב הראשי יעמוד בראש מועצת הרבנות הראשית.

ההצעה הינה משותפת לשר הכלכלה והדתות, נפתלי בנט, שרת המשפטים ציפי לבני וסגן שר הדתות הרב אלי בן דהן.

בנוסף, החוק החדש יפריד בין מוסד הרבנות לבין מערכת בתי הדין שהיא גוף שיפוטי עצמאי. על פי ההצעה נשיא בית הדין הרבני הגדול והמשנה לנשיא יתמנו מקרב דייני בית הדין הרבני ‏הגדול, בדומה לתפקיד ‏נשיא בית המשפט העליון והמשנה לו. זאת, משום שנראה כי המצב הקיים, שבו הנשיא ממלא ‏תפקיד ציבורי רחב יריעה, אינו עולה ‏בקנה אחד עם התפיסה של ייחוד הכהונה של נושא משרה ‏שיפוטית. בנוסף, כיום הרב הראשי מתמנה לנשיא בית הדין הרבני הגדול אף אם כלל אין לו כושר לכהן כדיין. בנוסף, ראש אבות בית דין יתמנה רק מקרב אבות בית הדין ולא מכוח היותו דיין שנבחר לרב עיר, וזאת בדומה לנשיא בית משפט.

יודגש כי גם במידה ויאושר החוק, על הרבנים הראשיים לישראל המכהנים וכן על רבני ערים המכהנים כראשי אבות בית דין רבני אזורי, ערב תחילתו של חוק זה, ימשיכו לחול הוראות הדין הקודם עד תום תקופת כהונתם.

השר בנט אמר "רב אחד לעם אחד. כפי שהתחייבתי לציבור לפני כשנה וחצי, ועדת השרים לחקיקה אישרה היום את ההצעה לרב ראשי אחד למדינת ישראל. כמו בצבא, כמו בבית הכנסת, כמו בחיים. אני משוכנע שההחלטה תתרום לחיזוק האמון הציבורי ברבנות הראשית לישראל מול אלו המנסים להחלישה, ומול אלו המנסים להחליש את זהותה היהודית של המדינה היהודית היחידה בעולם. המהלך מבוצע כעת לאחר התייעצות עם רבנים מרכזיים. תודה מיוחדת לשרה לבני עמה עבדתי בשיתוף פעולה מלא בעניין".