בנצי ליברמן העיר חריש
בנצי ליברמן העיר חרישצילום: פלאש 90

מנכ"ל מנהל מקרקעי ישראל בנצי ליברמן השתתף היום בדיון שנערך בוועדת המשנה לבחינת מערכת הביטחון בוועדת החוץ והביטחון בראשות ח"כ ראובן ריבלין (הליכוד ביתנו).

"בכדי שניתן יהיה להתחיל להעביר למשרד הביטחון מקדמה בסך 3 מיליארד שקלים לטובת מימון הפרויקטים השונים הקשורים במעבר צה"ל לנגב, משרד הביטחון חייב להתחיל לקדם באופן מידי את פינוי מחנות צה"ל הפרוסים במרכז כך שניתן יהיה לשווק אותם לצורך מימון המקדמה. מהלך זה בשלב הנוכחי טרם התחיל ועל כן מנהל מקרקעי ישראל לא העביר את המקדמה".

נציגת צה"ל בדיון, אל"מ אורלי שטרן, השיבה בעניין זה כי על פי תוכנית משרד הביטחון, אין בכוונת המשרד לפנות בשלב הנוכחי את מחנות צה"ל במרכז הארץ הפרוסים על אותם שטחים יקרים מבחינה נדל"נית כמו מחנה צריפין או תל השומר.

לטענת אל"מ שטרן מבחינת צה"ל המתווה המימוני, על פי החלטת הממשלה לפרויקט זה, הוא בינוי פיצוי ולא כפי שמקובל, פינוי פיצוי. עוד הוסיפה אל"מ שטרן כי גם אם מחנות צה"ל ממוקמים היום באזורים היקרים של מרכז הארץ, ההוצאות על ארנונה צפויות לגדול משמעותית לאחר המעבר לדרום. הוצאה זו תבוא לידי ביטוי בתקציב הביטחון.

ראש המנהלת במשרד הביטחון, חזי משיטה, ציין כי אם המדינה לא תערך נכון לקראת הגעתם של המשפחות הצעירות בעיקר בתחום המגורים אך גם בהיבט התעסוקתי התחבורתי והבריאותי, הדבר עלול לפגוע במהלך כולו כולל בתושבי הדרום עצמם ששכר הדירה שלהם עלול לעלות. משיטה הוסיף כי קידום הפרויקט מותנה בשת"פ שבין הציר הצבאי והאזרחי גם יחד.

יו"ר ועדת המשנה, ח"כ ריבלין, התייחס למחלוקת ואמר כי "יש כאן מספר לא מבוטל של בגים בתוכנית בהיבט התקצובי מאחר ומשרד הביטחון מתכנן את היציאה למהלך על בסיס המקדמה ממנהל מקרקעי ישראל, בעוד שהמנהל לא מתכוון להעביר את הכסף כל זמן שצה"ל לא מפנה את הבסיסים מרכז הארץ".

עוד הוסיף ח"כ ריבלין כי במצב הנוכחי כשיש משפחות צעירות שכבר בזמן הקרוב אמורות לקבל החלטה אם לעבור לדרום, אם אלו היו הילדים שלי אני הייתי מודאג, אמר.

ח"כ ריבלין הבהיר למשתתפים כי בעוד שלושה חודשים נקיים ישיבת מעקב וכן סיור בשטח.