אילוסטרציה
אילוסטרציהפלאש 90
הביטוח הלאומי ינפיק בימים הקרובים תעודות נכה חדשות, שעליהן מצוין, כי נושא התעודה פטור מעמידה בתורים. זאת על פי הנחייתה של שרת המשפטים ציפי לבני.

יעדה של ההחלטה הוא שיפור משמעותי גם של איכות חייהם של בעלי הלקויות "הבלתי נראות", כולל אוטיסטים, נכים נפשית ובעלי פיגור שכלי. התקנות החדשות שכך קובעות נכנסות לתוקפן בימים אלה ממש.

בהחלטתה זו מקבלת שרת המשפטים את עמדתם של עורכי הדין ורד כהן ורענן בר-און, אשר פנו בעניין זה לשרת המשפטים כבר בחודש יולי 2013 .

עורכי הדין בר-און וכהן הסבירו בפנייתם לשרה כי בחודש אוקטובר 2013 אמורות היו להיכנס לתוקפן תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), התשע"ג-2013. תקנות אלה קובעות לעניין שירות ציבורי הניתן לפי תור, כי האחראי למתן השירות יספק את השירות בלא המתנה בתור לבקשת אדם עם מוגבלות הזכאי לכך. הכול בתנאים המפורטים בתקנות.

"תקנות אלה חשובות ביותר, ואמורות ליתן מענה, הוגן וצודק, לאנשים עם מוגבלות הזקוקים לשירות ציבורי הניתן לפי תור. דא עקא, שאין סנקציות בצידן של תקנות חשובות אלה. לא מפורט בדין עונשו של מי אשר לא יספק למוגבל את השירות בלא שזה יצטרך להמתין לתורו. למי אמור לפנות מוגבל, שזכויותיו נפגעו ע"י נותן שירות ציבורי כלשהו, ולא איפשרו לאותו מוגבל לקבל את השירות הציבורי בלא להמתין בתור? באיזה אופן תפעל המדינה כלפי מי אשר פגע בזכויותיו של המוגבל ולא איפשר לו לקבל את השירות הציבורי מבלי להמתין בתור?", שאלו עורכי הדין.

עוד הוסיפומ וביקשו השניים כי משום חשיבותן הגדולה של תקנות אלה יש להרחיבן כך שתחולנה

גם על תורים לקבלת שירות שאינו ציבורי. "כך למשל, לעניין ילדים אוטיסטים, נכים, או בעלי מוגבלויות אחרות, הנאלצים להמתין בתורים ממושכים ברשתות מזון, דוכני אוכל מהיר (כדוגמת פיצריות), בתי קולנוע, בריכות, משחקיות, פארקי שעשועים וכן הלאה. ילדים בעלי מוגבלויות חווים קושי ממשי וניכר בהמתנה ממושכת, הרבה מעל ומעבר לילדים רגילים, אשר מעצם היותם ילדים מתקשים לשאת המתנה בתור".

עורכי הדין ורד כהן ורענן בר-און הסבירו בפנייתם לשרת המשפטים, כי בארצות רבות בעולם, כדוגמת צרפת, מחולק "כרטיס קדימות", הנושא את שם הילד ותמונתו, המחייב כל נותן שירות לקדם את נושא הכרטיס לתחילת התור.

לדבריהם "פתרון פשוט זה מעניק מרווח נשימה ניכר להורים של ילדים בעלי מוגבלויות, אשר לעת הזו נאלצים להימנע משלל פעילויות עם ילדיהם, בשל הרתיעה מהתנהגותם בזמני המתנה ממושכים, ומאפשר להם ליטול את ילדיהם לשלל מקומות, שקודם לכן הדירו מהם את רגליהם".

"מחוקק המשנה כבר נתן דעתו לסוגיית מתן שירות בלא המתנה לתור, ואולם הגביל תיקון חשוב זה לשירות ציבורי בלבד. הרחבת הדין והחלתו על כל שירות, ולאו דווקא שירות ציבורי, תתרום לא רק לפרט המוגבל ומשפחתו, כי אם לחברה כולה, יסודותיה וערכיה", מסבירים כהן ובר און הקובעים כי "הנפקת כרטיסי קדימות – עלותם זניחה ושולית, ואילו ברכה רבה גלומה בהם".

בלשכתה של שרת המשפטים העבירו את הפנייה לגורמים המקצועיים במשרד המשפטים, ואכן, כאמור, משרד המשפטים פנה לביטוח הלאומי אשר כאמור בימים אלה ינפיק תעודות נכה חדשות, שכוללות בחובן פטור מעמידה בתורים לבעלי מוגבלויות.