התחנה המרכזית בירושלים
התחנה המרכזית בירושליםפלאש 90

המשרד להגנת הסביבה, בהתייעצות עם משרד הבריאות, מודיע היום (שני) כי ברציפי העלייה לאוטובוסים בתחנה המרכזית בירושלים ישנו חשש לבריאות הציבור. זאת בשל חריגות הנמדדות במקום מערכי ההתרעה לחנקן דו-חמצני, המהווה סמן לזיהום אוויר מתחבורה.

לפיכך, המשרד להגנת הסביבה ממליץ לציבור הנוסעים להימנע משהייה שלא לצורך ברציפי העלייה לאוטובוסים.

​במשרד מציינים כי בשנה שעברה הטיל המשרד על התחנה המרכזית בירושלים קנס של 708,224 שקל בגין זיהום אוויר. "התחנה נמנעה מלשלם ומשרדנו פתח בהליכי גבייה. בנוסף, בעקבות לחץ שהפעיל המשרד להגנת הסביבה, החלה התחנה לגבש תכנית למניעת חשיפת הנוסעים לזיהום אוויר".

זיהום האוויר החריג ברציפי העלייה לאוטובוסים נובע מפליטות מזהמי אוויר מהאוטובוסים הפעילים במקום. האוטובוסים בעלי מנוע דיזל מתאפיינים בפליטה מוגברת של חלקיקים נשימים ותחמוצות חנקן.

עוד נמסר כי "הממצאים המדאיגים מצביעים על חריגות חוזרות ונשנות מערכי ההתרעה וערכי הסביבה של חנקן דו-חמצני, ומערכי הסביבה של תחמוצות חנקן וזאת בניגוד לחוק אוויר נקי".

בנוסף, נמדדו ריכוזים גבוהים של חלקיקים קטנים העוברים בדרכי הנשימה החורגים מהרמות הסביבתיות הרגילות. החשיפה לריכוזים גבוהים של מזהמי אוויר אלו עלולה לגרום בטווח הקצר לצריבה בעיניים, באף ובגרון, קשיי נשימה, כאבי ראש והקאות, ובטווח הארוך לסימפטומים של תחלואה במערכת הנשימה כגון התקפי אסטמה, וברונכיטיס חריפה וכרונית.

בחודש אוקטובר האחרון, הוציא בית המשפט השלום בירושלים צו מניעה כנגד החברה המפעילה את התחנה המרכזית בירושלים ונגד חברת 'אגד', החברות.

על פי הצו יחוייבו החברות לשים פקחים ע"מ לווודא שאנשים לא יוכלו לעמוד מחוץ לדלתות של הרציפים וכן לוודא שכל הנהגים מדוממים מנועים ברצפים. הצו הוגש לאחר שהנהלת התחנה וחברת 'אגד' לא עמדו בהסדרים הקודמים שנקבעו, ובמתחם עליית הנוסעים נמדד זיהום האוויר החמור ביותר שנמדד אי פעם בישראל.