מאיר פרוש
מאיר פרושחזקי עזרא

הכנסת קיימה היום (שני) דיון בהצעה לסדר נגד העלאת אחוז החסימה.

בדיון הבהיר ח"כ מאיר פרוש (יהדות התורה) כי העלאת אחוז החסימה כפי שהקואליציה מבקשת לעשות היא סתימת פיות לקבוצות מיעוט באוכלוסייה הישראלית על כל המשתמע מכך.

"לא ככל המפלגות מפלגות אגודת ישראל ודגל התורה, שאני מייצג בשמם היום את שאני אומר כעת. בוויכוח שהיה לפני קום המדינה, צריך לזכור, שבעצם הזכות שלנו להיות כאן בארץ ישראל היא מכוח התורה. התורה היא זו שנותנת, הקדוש ברוך הוא הוא הנותן, וכך נאמר בתורה, כשנתן לאברהם אבינו ויש לנו את הארץ הזו, מכוח ההבטחה הזו", הזכיר פרוש.

לדבריו, "את הוויכוח הזה ניהלנו עם התנועה הציונית עוד לפני קום המדינה, כאשר האנגלים הכירו בתנועה הציונית כאלה שמדברים בשם העם היהודי. אגודת ישראל דאז, כשעוד לא היה את ש"ס, עוד לא היה את דגל התורה, אמרה בשם היהדות החרדית כי 'אנחנו לא מסכימים שהתנועה הציונית היא זו שתייצג את העם'. למה? כי לתנועה הציונית לא הייתה בכלל בעיה ללכת עם חוקים המנוגדים לתורה".

פרוש ציין, כי "אנחנו, בהיותנו, התנועה שמייצגת את המסורת היהודית, גם אם יחוקקו חוק, אבל הוא נגד התורה, הוא מבחינתנו לא יכול להיות חוק שמקובל על העם היהודי. מבחינתנו, לבוא ולומר על הציבור החרדי, שיעלו את אחוז החסימה והוא לא יוכל להשמיע את דעתו, את דעת התורה, את דרישות ההלכה בכל צעד ושעל, הוא מצב שלכנסת אסור לקבל החלטה כזו, שאפשר לגרום לתנועה, שמייצגת את ההיסטוריה, שלא יהיה לה ייצוג בכנסת".

"הדבר הזה חזר ונשנה ואני אומר את זה כדוגמה ואני מנסה להבדיל את יהדות התורה, אפילו לעומת ש"ס. כאשר, לפני 80, 90 שנה, היה פה חרם ללמוד אנגלית בתוך ירושלים, בבתי הספר. אבל, החרם הזה, שהרבנים הוציאו, לא חל על מוסדות של עדות המזרח. לא חל. על הישוב הישן, על הציבור החרדי – כן. לומר לכם, שהאותנטיות שיש בתוך מה שיש ליהדות החרדית, הוא דבר שאי אפשר שמישהו אחר ייצג אותו. יכול להיות שש"ס, גם היום, יכולה לקבל החלטות לפי ההכוונות של מועצת חכמי התורה, אבל דבר שהוא אצל מועצת גדולי התורה, של אגודת ישראל או של דגל התורה, הוא דבר שלא מתקבל", הוסיף פרוש.

"אם מנסים לסתום את הפה ליהדות התורה, שלא נוכל לומר פה מהי דעת התורה, מהי דעת הלכה, זה דבר שמלכתחילה לא יוכל להיות שיעבור פה בכנסת", קבע פרוש.

"עם קום המדינה, או אחרי שהכריזו בכ"ט בנובמבר על האפשרות להקים מדינה, אבל עד שהצביעו באו"ם אחר כך - היה צורך לתנועה הציונית להביא הסכמות מהארגונים שהיו כאן בארץ ישראל ובין השאר היו צריכים להביא את ההסכמה של אגודת ישראל, ולמרות שהיא הייתה מיעוט פה, אבל בגלל שהיא מייצגת את האותנטיות ואת המסורת היהודית. לכן, כל מה שינסו לעשות, אנחנו לא יכולים להיות במצב, שמעבירים פה חוק, שיעלו את אחוז החסימה וליהדות התורה לא יהיה פתחון פה. דבר כזה, גם אם הוא יתקבל, הוא לא יוכל להיות מבוצע", אמר פרוש.

בהמשך דיבר על היעדר ההיגיון הפוליטי הטמון בחוק. "אני חושב שאני לא אגלה סוד שגם מתוך הקואליציה יש מספיק חברי כנסת, אולי גם תנועות ומפלגות, שבסתר לבם הם היו מעדיפים שלא יעלו את אחוז החסימה, והסיבה היא מאוד-מאוד ברורה. אני אקח לדוגמה את מפלגת קדימה בקדנציה הקודמת. היא הייתה מפלגה עם 28 מנדטים. חבריה, ראשיה, האיצו, דחפו, דחקו לחוקק חוק להעלאת אחוז החסימה. קדימה של אז, עם ה-28 מנדטים, מפוצלת כיום לשני ראשים – קבוצה אחת נמצאת בקואליציה וקבוצה אחת באופוזיציה. אבל לשניהם ביחד, יש להם שמונה ח"כים. אין לי ספק שבסתר לבה של מפלגת התנועה, בראשותה של הגברת לבני, הם לא רוצים, ואולי גם מתנגדים אם היו שואלים אותם – אם היה פה חופש הצבעה, הם היו מתנגדים להעלאת אחוז החסימה. אבל מחוסר ברירה, כחלק מהקואליציה, הם כנראה ייאלצו לתמוך".