גם ביו"ש? בית דין לעבודה
גם ביו"ש? בית דין לעבודהצילום: פלאש 90

השופט דורי ספיבק מתח הערב (שני) ביקורת חריפה על חברת "מגדל" והעומד בראשה, איש העסקים שלמה אליהו.

"אין מנוס מהמסקנה שמגדל ואליהו, באופן בוטה ומתמשך, הפרו וביזו צו שיפוטי מפורש שאסר עליהם לפנות לעובדיהם בעניין ההתארגנות", כך נכתב בהחלטה תקדימית שניתנה הערב על ידי כבוד השופט דורי ספיבק מבית הדין האזורי לעבודה בת"א.

השופט ספיבק מסר את הכרעתו לאחר דיון ממושך שהתקיים אמש בבית הדין, במהלכו הועלה שלמה אליהו לדוכן העדים.

ההסתדרות טענה כי מכתב ששיגר אליהו לעובדים מהווה הפרה של הצו האוסר עליו לפנות לעובדים בנוגע להתארגנות, ואילו החברה טענה כי פרסום המכתב היה חוקי ולחילופין נעשה בתום לב מתוך מחשבה שהוא חוקי.

השופט ספיבק הדגיש בהחלטתו כי "במהלך חקירתו הנגדית, הודה אליהו באופן המפורש ביותר בעצם שליחת המכתב לכל עובדי מגדל". ספיבק ציין כי בניגוד מוחלט לטענות מגדל בתגובתה ובסיכומיה, הצו אינו ניתן לפרשנות כזו או אחרת, אפילו לא בדוחק, המאפשרת למגדל או למי מטעמה לפנות לעובדיה בנוגע להתארגנות, כפי שעשתה במכתב נשוא הבקשה.

השופט ספיבק הוסיף בהחלטה כי "אין מנוס מהמסקנה הברורה, החד משמעית, וארשה לעצמי להוסיף שגם העצובה, לפיה מגדל ואליהו בחרו, בחירה חסרת תום לב, מכוונת ומודעת, להפר ולבזות את הצו השיפוטי".

לאור החומרה שבהפרת הצו, השופט ספיבק החליט להוציא צו מותנה נגד אליהו והנהלת מגדל. על פי הצו שניתן, בכל מקרה של פנייה נוספת של שלמה אליהו או הנהלת מגדל, לעובדי החברה בעניין ההתארגנות והשלכותיה, במישרין או בעקיפין, לרבות בתכתובת אישית, באמצעים אלקטרוניים או באמצעים אחרים, יהא הן על מגדל והן על אליהו באופן אישי, לשלם קנס בסך 200 אלף ₪ בגין כל הפרה. כמו כן, הוטלו על מגדל ואליהו - 20 אלף ₪ הוצאות משפט.

עד לכניסתו של הצו לתוקף, החל ממחר בשעה 14:00 בצהריים, מגדל נדרשת "להסיר מכתבים, פניות או 'הבהרות' כלשהן לעובדים בעניין ההתארגנות, ככל שאלה עדיין מצויים בפורטל הארגוני המופנה לכל עובדי מגדל"

אבי ניסנקורן, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אמר הערב: "בית המשפט קבע היום בצורה חדה וברורה כי שלמה אליהו והנהלת מגדל אינם עומדים מעל החוק. הפגיעה בזכות ההתארגנות היא לא רק הפרה בוטה של הדין אלא מהלך חמור שאינו יכול להתחבא יותר מאחורי מסכות של תום לב".