בהפרש של שלושים יום התחתנו אני וחברתי הטובה, בתקופת האירוסין דיברנו הרבה על ענייני החתונה ובאחת השיחות דיברנו על הקשיים שיהיו לנו לאחר הנישואים.

"מפחיד יהיה לתחזק בית לבד, אני לא יודעת איך עושים את זה, כביסות, בישולים", אמרה חברתי הטובה ואני הסכמתי איתה וניסתי לחשוב ממה אני מפחדת, מה צפוי לי אחרי החתונה. ידעתי שאני צריכה לפחד ממשהו, אבל לא באמת פחדתי, פשוט רציתי להתחתן ורק על זה חשבתי.

הייתי צעירה כשהכרתי את בעלי, בת 19 ולקח לנו שלושה חודשים לדעת שזה- זה, למרות המחאות של הורי שאולי נחכה קצת החלטנו שאנחנו רוצים להתחתן. היה לי ברור שאני אתחתן בגיל צעיר, לא היה לי ספק בכך והפחדים לא היוו בפני פונקציה.

להגיד לכם שאני מתחרטת שהתחתנתי בגיל צעיר? ממש לא. להגיד לכם שלא היו קשיים, שבאמת לא היה לי ממה לחשוש? לא, היו קשיים כי באמת היינו צעירים וגדלנו ביחד בתוך השנה הראשונה לנישואים, שהציבה בפנינו כמה מכשולים.

אני רואה בנות רבות שמפנטזות על חתונה בגיל צעיר, אני נתקלת בבנות האלו בשנה הראשונה לשירות לאומי או בשנה האחרונה של האולפנה ואני יודעת שזה חלום מבחינתן, הן רוצות להתחתן צעירות, הן חדורות מוטיבציה בדיוק כמו שאני הייתי. להגיד לכן שזה מתאים לכולן? לא.

אני חושבת שנישואים בגיל צעיר דורשים בשלות גבוהה ביותר, צריך להיות מוכנים לעבוד קשה, קשה מאוד, ואני לא מדברת רק על עניינים זוגיים אלא על דברים נלווים כמו פרנסה וילדים. לא לכולם יש הורים שיפרנסו אותם וצריך ללמוד לעבוד קשה, לפעמים מהבוקר עד השעות המאוחרות של הלילה ובכמה משרות.

וילדים? האם באמת חושבים על ילדים לפני שמתחתנים? אם נכנסים להריון במהירות צריכים להתמודד עם דבר חדש שנכנס למשפחה, ואם לוקח זמן, צריכים להתמודד עם הרצון הגדול לילד שלא מתגשם. אני לא מנסה להפחיד ואני שמחה שהתחתנתי בגיל צעיר ומאוד שמחה עם בעלי והמשפחה שהקמנו, אבל חשוב לי לכתוב שזה לא דבר פשוט, אני יודעת שבני הנוער לא חושבים שזה דבר פשוט, אבל אני חושבת שלא כולם לגמרי מבינים איזה תעצומות, כוחות ובעיקר בשלות ובגרות זה דורש וכל צעיר וצעירה צריכים לבחון טוב אם זה מתאים לו.

אם מחליטים להתחתן בגיל צעיר ואם מוסדות החינוך הדתיים מחליטים לעודד זאת, אני חושבת שצריך להכין את בני הנוער לזה בצורה הטובה ביותר, עם שיעור חינוך לחיי משפחה ברמה גבוה ובאינטנסיבות, בלי לפחד לגעת בעניין ולדבר על הדברים בגלוי.

המציאות היא שנערים ונערות רבים מגיעים מתחת לחופה לפני שהם חוצים את גיל העשרים, והם צריכים לבוא עם מטען של ידע וכוחות. לא צריך לפחד מחתונה בגיל צעיר, אבל צריך לבוא מוכנים, וכל אחד צריך לחשוב בעצמו האם זה באמת מתאים לו.