מעצר מאסר אזיקים כלא
מעצר מאסר אזיקים כלאThinkstock

תמונה עגומה מאד של אכיפת החוק במדינת ישראל, הצטיירה היום בוועדת הפנים של הכנסת.

בדיון התברר כי משטרת ישראל האמונה על אכיפת החוק אינה נוהגת בעצמה למלא אחר הוראות החוק ועצורים רבים נכבלים בתאי מעצר בניגוד לחוק ולהוראות המשטרה עצמה המציינות כי "ככלל אין לכבול עציר בתא המעצר".

הועדה התכנסה היום (שלישי) לדון בשלוש הצעות לדיון מהיר של חברי הכנסת אורית סטרוק, אורי מקלב ומשה פייגלין בנושא: "המשטרה מחזיקה עצורים כבולים בתא סגור כנוהג שבשגרה". את הדיון ניהל ח"כ זבולון כלפה.

בדיון הסתבר כי ההצעות לדיון מהיר היו מוצדקות מאד. ח"כ אורית סטרוק הציגה פנייה מעו"ד המצביעה על כשל שיטתי ביישום הוראות החוק (תקנות ופקודות המטה הארצי) האוסרות על כבילת עציר אלא אם כן הוא מסכן את עצמו, אנשים סביבו או רכוש.

במקרה כזה על קצין משטרה להזהירו לפני הכבילה ואם לבסוף מחליטים לכבול אותו יש למלא דו"ח כבילה מיוחד.

בנוסף להצגת הנושא על ידי ח"כ סטרוק אמרה עו"ד גלית בש מלשכת עוה"ד כי מדובר בתמונה שכיחה למדי. היא אמרה כי אפילו כשעצורים מוצאים לשיחה עם עורכי הדין שלהם פעמים רבות משאירים אותם אזוקים.

עוד טענה בש, כי גם בבתי המשפט, בהם יש להסיר את האזיקים, פעמים רבות משאירים את האזיקים. "ללקוחות רבים יש ממש צלקות" אמרה עו"ד בש. היא הוסיפה ואמרה כי פעמים רבות עצורים מוותרים על זכויות או מסכימים לעסקת טיעון כי אינם רוצים לעבור את חווית הכבילה לשעות מרובות. עו"ד ודים שוב, בכיר בסנגוריה הציבורית במחוז ירושלים, אמר כי הסנגוריה הציבורית ערה לכך שבמקרים רבים עצורים כבולים גם בזמן חקירה. עוד אמר כי הם עבור על חומרי חקירה רבים ולא מצאו בתיקים דו"חות כבילה, דבר המצביע על אי-קיום החוק. "בתחנות המשטרה יש הפרות חוזרות ונשנות של החוק, במיוחד ביחס לקטינים. יש עדויות של קטינים שישנו כבולים בידיים וברגליים", אמר עו"ד שוב.

סנ"צ שלמה אבוטבול, ראש מדור סיור באג"מ משטרת ישראל, אמר כי קיימים נהלים ברורים מאד וכי המשטרה עושה ככל יכולתה על מנת להדריך את השוטרים עד לרמת הפרט.

בסיכום הדיון אמר ח"כ זבולון כלפה כי הדיון מראה כי קיימת תמונה עגומה של פער בין החוק והנהלים לבין המציאות בשטח. הוא הציע כי המשטרה תדאג לכך שבכל תחנה ייקבע אחראי שיתדרך את השוטרים וירענן את הידע לגבי נהלי מעצר וכבילה.

כלפה ביקש כי המשטרה תמסור לוועדה דו"ח על מספר העצורים בארבע השנים האחרונות ותציין כמה דו"חות כבילה מולאו מידי שנה. כמו כן ביקש דיווח מהמשטרה על הסנקציות הננקטות כלפי שוטרים ועל מספר הפעמים (מספר הדיונים המשמעתיים) שהמשטרה נקטה באמצעים נגד שוטרים שעברו על החוק.